#zogedrukt: De veelzijdigheid van drukwerk

#zogedrukt: De veelzijdigheid van drukwerk

Bij Drukzo zien we onze klanten als partners en we helpen ze graag op weg naar de top. We willen graag meer over ze te weten komen en iets meekrijgen van de leuke projecten waar ze aan werken. Daarom spraken we recentelijk met Jeremy Bond, één van de oprichters van Muro, een bedrijf dat op een missie is om kinderen bezig  te houden in de fysieke wereld om hen heen.

Vertel ons eens iets over Muro.

Muro is een bedrijf dat nu ongeveer een jaar of twee bestaat. We houden ons bezig met het opzetten van educatieve centra voor kinderen. Het idee is dat mensen speelgoed kunnen kopen die opgroeien met hun kinderen, in plaats van worden verplaatst. Hiermee vechten we voor duurzaamheid en tegen het gebruik van plastic. Het helpt daarnaast kinderen om belangrijke kwaliteiten te ontwikkelen in de fysieke wereld

Wat is jullie belangrijkste doel als bedrijf?

We hebben die belangrijke kernwaarden als bedrijf. We proberen open, duurzaam en speels te zijn. We vinden het erg belangrijk om duurzaam te zijn en we proberen dat te bereiken door zo min mogelijk materiaal te gebruiken en te zorgen dat de producten later op een andere manier her te gebruiken zijn.

We gebruiken uitsluitend ‘rubber hout’, wat afvalmateriaal is uit de latex industrie. Dit wordt vaak verbrand, maar je kunt er uitstekend speelgoed van maken.

Het aspect speels is een erg belangrijk onderdeel van onze bedrijfsfilosofie. Door te spelen kunnen kinderen erg snel leren, omdat leren direct is gerelateerd aan hoe actief je ergens mee bezig bent. Het is belangrijk om kinderen dus geïnteresseerd te houden.

Om zo open mogelijk te zijn proberen we onze klanten zoveel mogelijk bij het ontwerpproces te betrekken. Zo weten we zeker dat we iets maken wat zij echt willen. Op het moment gebruiken we Instagram daarvoor. Als ik bijvoorbeeld bezig ben met designs, laat ik mensen stemmen op hun favoriete designs, vraag ik om suggesties, enzovoorts.

Wat is jouw advies voor bedrijven die aan hun duurzaamheid willen werken?

Wanneer het gaat om duurzaamheid proberen we vaak heel ingewikkelde dingen. Ik vind juist dat we bewust met elke stap in het proces moeten omgaan, en uit moeten vinden wat écht noodzakelijk is en wat niet.

“Dat er een gebruikelijke manier is om dingen te doen, betekent niet dat er geen betere manier is.”

Hoe kom jij aan het drukwerk voor jouw bedrijf?

We betrekken drukwerk met name bij het leveren van de producten zelf. We gebruiken drukwerk, omdat Muro staat voor het spelen zonder digitale media, zeker voor kinderen. Maar we willen de ouders wel betrekken bij dat principe, en kunnen ze informeren via print. Het gaat echter wel om papier, dus we proberen er verstandig mee om te gaan.

“Wat ik fijn vind aan drukwerk is dat ze een bepaalde verscheidenheid bieden.”

Ansichtkaart – aanbiedingen voor klanten die vaak bestellen

Ik probeer mijn drukwerk zo te ontwerpen dat je het kunt hergebruiken. Onze volgende campagne gaat bijvoorbeeld om het ontwerpen van aanbiedingskaarten die ook producten kunnen worden. We zijn het nog aan het ontwikkelen, maar het gaat er in principe om dat ouders dalijk gemakkelijk iets kunnen toevoegen aan het Muro bord van hun kind.

Wanneer we dit doen, vinden we het echt belangrijk om te zorgen dat alles zo duurzaam mogelijk aan te pakken. We gebruiken hiervoor papier, dus moeten we zorgen dat er zoveel mogelijk uit wordt gehaald. Het is frustrerend, want we weten dat het uiteindelijk weer een stuk afval is dat waarschijnlijk niet wordt hergebruikt.

“Een eenvoudige manier om duurzaam te zijn is door het aantal van functies van een product te verhogen, zeker wanneer je niet de optie hebt om een bepaald materiaal niet of minder te gebruiken.”

We hebben laatst een keer veel schrijfblokken geproduceerd, en op de achterkant hadden we het zogenaamde ‘Muro examen’ gezet. Ik wilde klanten die begaan zijn met onze filosofie een flinke korting geven. Daarom stuurde ik mensen een tekentoets, waarop mensen cirkels en andere vormen moesten tekenen om een kortingscode te winnen. We deden dat om de ouders te stimuleren om creatief te zijn, zodat de kinderen dat als vanzelf ook zouden worden.

Stickers – een snelle en eenvoudige manier om verpakking te branden
Schrijfblok – met een ‘makers examen’ op de achterkant

Waarom heb je gekozen voor Drukzo als jouw drukker?

Ik vond jullie prijs erg schappelijk, de levering was snel en de service was ook goed. Ik had al eerder van jullie gehoord en toen ik jullie website op Google tegenkwam herinnerde ik me dat. Ik was onder de indruk van jullie digitale marketing en kon zien dat jullie daar veel tijd aan besteden. Dat maakte een goede indruk op mij.

Wat maakt Muro speciaal?

Het product zelf is compleet origineel, ik en mijn broer hebben er samen aan gewerkt, dus ik heb er een erg speciale band mee. De ontwerper en de fabrikant hebben ditzelfde gevoel, aangezien zij ook verbonden zijn met elk onderdeel van het bedrijf.

“Het is een erg persoonlijk bedrijf, wat het erg speciaal maakt, en ik denk dat klanten dat doorhebben. Ze zijn erg geïnteresseerd in ons verhaal.”

We hebben gedaan wat veel mensen graag willen doen. Daarmee bedoel ik dat we een idee hadden en het hebben gelanceerd, zonder de hulp van een bedrijf met heel veel geld in het begin. Het is een echt ‘onderground’ verhaal, om het zo maar even te zeggen.

Hoe ziet de toekomst eruit voor Muro?

Wie weet. Dit jaar gaan we het team uitbreiden, meer producten ontwikkelen en hopen dat we het momentum vast kunnen houden. We hadden een geweldig vorig jaar, hebben awards gewonnen. Dat hadden we allemaal niet verwacht, maar het was fantastisch. Nu willen we het bedrijf nog verder ontwikkelen.

Tot slot, wat is jouw nummer 1 tip voor drukwerk marketing?

“Maak het origineel en relevant voor jouw merk.”