Zo Kun je jouw Bedrijf Succesvol Rebranden

Zo Kun je jouw Bedrijf Succesvol Rebranden

Een van de meest gedurfde dingen die je kunt doen als bedrijf is kiezen voor een rebranding. Omdat hoeveel tijd je ook investeert, neem je toch een risico. Aan de ene kant geeft het je de kant om je merk op te frissen, anderzijds jaag je misschien wel klanten weg. Dus hoe pak je het dan goed aan?

Het is allereerst belangrijk om je te realiseren dat je moet weten wat mensen willen zien. Het gaat niet per se om een mooi ontwerp, maar om een juist ontwerp met de juiste boodschap en de juiste doelgroep. Daarom is het erg belangrijk om voldoende onderzoek te doen voordat je begint met ontwerpen.

De belangrijkste verandering die je kunt doen als het gaat om een merk is het logo. Daarom gaan we kijken naar voorbeelden van succesvolle rebranding processen waarbij het logo werd aangepakt.

Mailchimp

Mailchimp | Zo Kun je jouw Bedrijf Succesvol Rebranden

Een recent voorbeeld is de rebranding van Mailchimp van afgelopen. De mascotte van het bedrijf dat al langer onderdeel was van het merk, kreeg nu een prominente plek in het logo. Ze veranderen ook het font naar een directere stijl. Een rigoureuze verandering die erg fris en authentiek voelt. In een statement liet Mailchimp weten dat ze met deze verandering creativiteit en zelfexpressie willen aanmoedigen. Als je het ons vraagt, is dat uitstekend gelukt.

Apple

Apple | Zo Kun je jouw Bedrijf Succesvol Rebranden

Dit is een bekend voorbeeld van een hele flinke rebranding die erg goed uitpakte voor het bedrijf. Je weet het misschien niet eens, maar Apple had vroeger een erg fleurig logo. Het werd in 1976 geïntroduceerd en veranderde in de jaren 90. Dit gebeurde toen Steve Jobs terugkwam bij het bedrijf en besloot dat er meer moest worden gewerkt met lichte figuren en koude kleuren. Het logo moest dus anders. De vorm bleef hetzelfde, de kleuren veranderden. We weten allemaal hoe die rebranding is uitgepakt voor het bedrijf…

Airbnb

Airbnb | Zo Kun je jouw Bedrijf Succesvol Rebranden

Er was een tijd dat Airbnb te maken had met een aantal serieuze schandalen, waarvan één zelfs leidde tot een rechtszaak. Het werd zo ernstig, dat het bedrijf het idee kreeg dat hun imago eraan ten onder ging. Ze besloten dat het opfrissen van hun merk daarom noodzakelijk was. Er werd een symbool aan het logo toegevoegd en het font werd vernieuwd. Het is flink anders, en als je het ons vraagt, een vooruitgang.