Wat zegt een logo over jou?

Wat zegt een logo over jou?

Jouw logo is belangrijk, alles in het logo van kleur tot lay-out maakt het verschil. Lees onze gids met enkele tips voor het ontwerpen van logo’s om alles te begrijpen!

Als het gaat om het ontwerpen van een logo, kun je je vast wel eens verloren voelen. De zoektocht naar de juiste kleur, lettertype, afstemming tussen merk en ontwerp, de branche en de boodschap is zo gemakkelijk nog niet! Bovendien straalt een logo meer uit dan alleen een foto of afbeelding achter het merk.

What Does Your Logo Say About You? Colour visual

Kleur

Laten we beginnen met een eenvoudige vraag, ‘welke kleur heeft jouw logo?’ Kleurpsychologie is allesbepalend als het gaat om het ontwerp van jouw logo. Het is dus iets wat serieus moet worden genomen. Blauw is een kleur die regelmatig op merken wordt aangetroffen, het geeft blijk van betrouwbaarheid, reputatie en de indruk dat je een expert bent in jouw vakgebied – Barclays, The Guardian en Samsung maken allemaal gebruik van de kleur blauw.

Rood is geweldig als je passie en energie wilt overbrengen naar de doelgroep. De kleur rood doet het vooral goed in de horecasector bij merken als – McDonalds, Pizza Hut en Coca Cola.

Herkenning

Next consider how easy it is to strip down your logo, is it still recognisable without your tagline? Can you transfer it across various platforms with ease, such as business cards and work uniform to social media avatars and email signatures? Can you use it on its own and still understand what it is trying to convey? BP, Chanel and Sony are all great logos to look at when considering this requirement.

Logo’s die gemakkelijk kunnen worden aangepast en worden herkend maken een merk sterk!

Reflectie

Het logo moet werken als een weerspiegeling van wie je probeert te bereiken. Een bedrijf dat zich richt op kinderen of een jonge doelgroep, zal niet ver komen met een oud, formeel lettertype en de kleur zwart. Denk goed na over wie je wilt dat je logo aanspreekt en begrijp dat dit een goede weerspiegeling is van wie je bent als merk. Jouw doelgroep moet zich fijn en veilig bij het logo voelen.

Ten slotte heeft het logo-ontwerp iets aparts nodig om ervoor te zorgen dat het gemakkelijk herkenbaar is in de echte wereld. Dit kan iets unieks zijn, iets opvallends of bijvoorbeeld iets grappigs. De gouden bogen van McDonald’s zijn direct herkenbaar, waar je ook bent en door wie dan ook. Als jouw logo op een bepaalde afbeelding gebaseerd is, zoek dan naar een manier om het logo direct herkenbaar te maken. Een goede test om hierin te slagen, is het logo laten zien aan iemand die nog nooit van het merk of bedrijf heeft gehoord. Dat persoon moet dan zijn of haar gedachtes over het logo uitspreken. Kijk vervolgens of de mening van dat persoon overeenkomt met wat jij als ontwerper als boodschap zou willen overbrengen.

Met behulp van deze tips om jouw logo te onderwerpen, zou het geen probleem moeten zijn om een interessant logo samen te stellen dat de boodschap onmiddellijk overbrengt en meteen herkenbaar is in de hele branche, toch?Met behulp van deze tips om jouw logo te onderwerpen, zou het geen probleem moeten zijn om een interessant logo samen te stellen dat de boodschap onmiddellijk overbrengt en meteen herkenbaar is in de hele branche, toch? Laat het ons weten als je nog vragen hebt bij het ontwerpen van een logo!