Wat kan jij doen als ondernemer van een klein bedrijf om iedereen veilig te laten voelen?

Wat kan jij doen als ondernemer van een klein bedrijf om iedereen veilig te laten voelen?

Als ondernemer van een klein bedrijf heb je waarschijnlijk ook veel last gehad van het Coronavirus. Misschien nu nog steeds wel. De activiteiten die je normaal deed hebben eronder geleden en je omzet ook. We gaan langzaamaan weer terug naar het nieuwe normaal en het wordt tijd om weer actie te ondernemen! Wat kun jij doen als ondernemer van een klein bedrijf om toch iedereen zo veilig mogelijk te laten voelen?

Wees een goede leider

Het is een tijd van grote onzekerheid en stress hoort daar ook bij.

Maar, als negativiteit een groter deel uitmaakt van je leiderschap, kun je jouw personeel ontmoedigen en ze net zo bezorgd maken als dat jij bent. Bijvoorbeeld over het verliezen van hun baan. Het lijkt in deze tijden een onmogelijke taak om gemotiveerd te blijven. Je moet het hoofd boven water houden. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medewerkers.

Geen paniek! Misschien is het wel tijd om dingen te veranderen of je bedrijf te herorganiseren. Aangezien meer handen lichter werk maken, betrek je team! Zij hebben misschien wel goede ideeën en de extra betrokkenheid zorgt voor meer motivatie, Brainstorm, bekijk je zwakke punten en ontdek hoe je ze kunt verbeteren.

Nu is de tijd om kansen te pakken:

  • Begin aan die grote, lang uitgestelde schoonmaak!
  • Verander je menu, bied meer singe-serving gerechten aan in plaats van gedeelde schotels.
  • Voer een grondigere schoonmaak routine in. Maak het zelfs leuk!
  • Boost je teamgeest met gepersonaliseerde mondkapjes! Zo onderscheidt het personeel zich ook van de klanten.
  • Vergroot je zichtbaarheid door reclame te maken voor je heropening! Je kunt gebruik maken van posters, banners, stickers… bekijk ons assortiment hier!

Personeel en klanten veiligstellen

De eerste stap naar de heropening van je bedrijf is om je personeel zo veilig mogelijk te laten voelen. Hun gezondheid en veiligheid staat voorop. Bovendien zijn ze je team, essentieel om je bedrijf draaiende te houden. Ze moeten weten dat jij hun veiligheid serieus neemt en dat je ze wil beschermen.

Handen wassen

”We wassen onze handen kapot”, aldus Mark Rutte. Je raakt de hele dag door dingen aan en andere mensen ook. Regelmatig je kantoor desinfecteren en je handen verlaagt het infectierisico. Bovendien bevatten onze desinfectie handgels een hoge alcoholconcentratie.

Kuchschermen

Als je veel direct contact hebt met klanten, bijvoorbeeld aan de kassa, aan een balie etc., kun je overwegen om transparante schermen of kuchschermen te plaatsen. Een scherm tussen personen is een goede manier om verspreiding van het virus te voorkomen, bijvoorbeeld als iemand kucht of niest. Vandaar kuchscherm.

Het veiligstellen van je pand

Het veiligstellen van je pand is net zo belangrijk als het veiligstellen van je medewerkers. Ze kunnen een mondkapje dragen en regelmatig hun handen wassen, maar als de 1,5 meter afstand niet wordt gerespecteerd, lopen zij nog steeds gevaar.

Je kunt de bestaande en nieuwe regels toepassen, zoals:

Respecteer de 1,5 meter afstand

Zijn er veel smalle doorgangen in je pand waar mensen snel tegen elkaar aanlopen? Of misschien wel gebieden waar heel veel mensen tegelijk komen? Probeer de stroom van mensen te beheersen. Hier zijn een paar ideeën:

  • Beperk het aantal bezoekers

Een te drukke zaak maakt het moeilijk om de 1,5 meter afstand te garanderen. Probeer het aantal mensen te beperken tot ongeveer de helft van de normale capaciteit. Als je een horeca bedrijf hebt, kun je de tafels uit elkaar zetten of anders rangschikken zodat de afstand wel wordt bewaard.

  • Voer looproutes in

Gebruik bijvoorbeeld de voorste trap om omhoog te gaan en de achterste om eruit te gaan. Of gebruik vloerstickers om aan te wijzen waar iedereen heen moet!

  • Zorg dat mensen veilig in de rij staan.

Als klanten vaak in de rij moeten staan voor de kassa, de bar, de kleedkamer, de receptie etc., wil je er voor zorgen dat ze veilig staan. Met vloerstickers die op 1,5 meter afstand van elkaar zijn geplaatst, kunnen bezoekers zich makkelijker voorstellen waar ze moeten staan zonder dat dit ten koste gaat van hun veiligheid.

Dit was onze input over wat jij kan doen als ondernemer om iedereen veilig te laten voelen. Wat denk jij? Zijn er dingen waar je nog niet helemaal zeker over bent? Wat werkt voor jou? Laat het ons weten in de comments?