Kleuren, Ontwerpen
Wat Betekenen Kleuren?
Bij Helloprint volgens we dagelijks de regenboog, op zoek naar kleuren en hun betekenissen. Geloof het of niet, maar kleuren hebben de kracht om menselijk gedrag te beïnvloeden. Grafisch ontwerpers gebruiken kleuren voor verpakkingen, buitenreclame en andere marketingmiddelen om consumentengedrag te beïnvloeden. Ze maken gebruik van de symboliek die achter elke kleur schuilt om mensen ervan te overtuigen hun producten te kopen.
Hier zijn de beschrijvingen van de verschillende betekenissen van kleuren in drukwerk en hoe je ze kunt gebruiken bij het ontwerpen voor jouw bedrijf.
Rood zien
Rood staat voor intense emoties. Het wordt vaak geassocieerd met de termen passie, energie, actie en spanning. Aan de andere kant wordt rood ook vaak gelinkt aan woede, agressie en gevaar.
Veel merken, zeker in de voedselindustrie, gebruiken rood in hun branding om het gevoel van passie op te wekken en om de eetlust aan te wakkeren. Een aantal grote merken die rood in hun branding gebruiken zijn Coca-Cola, YouTube en H&M.
Vrolijk Oranje
Als je wilt opvallen, experimenteer dan eens met oranje. Oranje is een speelse kleur dat de warmte van rood en de vrolijkheid van geel bevat. Het staat voor creativiteit, avontuur, enthousiasme, succes en balans.
Oranje is niet zo populair of overtuigend als rood, maar bevat toch veel energie. Ontwerpers gebruiken oranje als een manier om eruit te springen en wat plezier aan een marketingmiddel toe te voegen. Een aantal bekende merken die oranje gebruiken zijn Nickelodeon en The Home Depot.
Zonnig Geel
Geel staat voor het uitdrukken van toegankelijkheid en vriendelijkheid. Geel is de vrolijkste kleur die er is. Het wordt gelinkt aan geluk, positiviteit, optimisme en vriendelijkheid.
Bedrijven maken gebruik van geel als ze er energiek, warm en jeugdig uit willen zien. Merken zoals Ferrari, Ikea en Shell maken allen gebruik van geel om een gevoel van geluk, optimisme en zorgeloosheid uit te stralen.
Groen als Gras
Groen heeft een kalmerend effect op mensen. Het wordt vaak geassocieerd met de natuur, groei, geld, rijkdom, gezondheid en vrijgevigheid. Het wordt echter ook wel eens gelinkt aan negatieve concepten zoals nijd.
Veel bedrijven die natuurproducten of gezondheidsproducten verkopen, gebruiken groen om hun verbondenheid met de natuur te benadrukken. In het vastgoed of de financiële industrie staat het voor rijkdom en geld.
Feeling Blue
Als je serieus genomen wilt worden, kan het goed zijn om de kleur blauw te gebruiken in je branding. Veel mensen associeren blauw namelijk met positieve dingen als intelligentie, betrouwbaarheid, eerlijkheid, volwassenheid, wijsheid en veiligheid. Minder positief is dat het ook wel eens in verband wordt gebracht met depressie en verdriet.
Blauw wordt gebruikt door bedrijven die volwassen over willen komen en stabiliteit, harmonie en vertrouwen willen uitstralen. Veel sociale media zoals Facebook, Twitter en Skype gebruiken blauw om mensen te laten ontspannen als ze door hun feed scrollen. Het tandenborstel merk Oral B gebruikt de kleur om zich te positioneren als betrouwbaar en veilig.
Mooi Paars is niet Lelijk
Paars wordt vaak de koninklijke kleur genoemd. Het bevat de passie van rood en de kalmte van blauw. Het heeft ook een klein beetje vrouwelijkheid. Veel mensen associeren deze kleur met macht, nobelheid, luxe, wijsheid en spiritualiteit. Te veel gebruik van deze kleur laat mensen juist weer denken aan frustratie en arrogantie.
Als je luxueus en gedurfd over wilt komen doe je er goed aan om paars te gebruiken in je branding. Grote merken zoals Hallmark en Yahoo maken zijn je voor gegaan.
Lief Roze
Mensen zien roze als het lievere en zachtere zusje van rood. Het is een populaire keuze voor merken die vrouwen willen bereiken. Hoewel het vaak wordt geassocieerd met romantiek en vrouwelijkheid, linkt men het ook aan speelsheid, luxe, zoetigheid, charme en onvoorwaardelijke liefde.
Merken zoals Victoria’s Secret en Barbie maken constant gebruik van roze in zowel hun branding als marketing middelen.
Aardebruin
Als je als merk wilt staan voor ‘natuurlijk’ en ‘organisch’, is de kleur bruin een topkeuze. Bruin is een natuurlijke en neutrale kleur die perfect is om te gebruiken als achtergrondkleur.
Het vertegenwoordigt vaak stabiliteit, betrouwbaarheid, afhankelijkheid, toegankelijkheid, natuur, elegantie, veiligheid, thuis, warmte, perfectie en eerlijkheid. Anderen vinden de kleur bruin juist weer saai.
Bruin wordt zelden gebruikt door bedrijven in hun branding. Het kan een partij echter helpen om stoer, mannelijk en serieus over te komen. Sommigen combineren het met de kleur groen om warm, organische en natuurlijk over te komen.
De Witte Vlag
Wit staat voor de aanwezigheid van alle kleuren. Het is namelijk een neutrale kleur, zoals zwart en grijs. Velen associeren deze kleur met onschuld, veiligheid, verlichting, oprechtheid, zachtheid, perfectie, goedheid en bescheidenheid. Het wordt echter ook wel eens in verband gebracht met woorden als kil, steriel en in een aantal culturen: de dood.
Sommige merken maken gebruik van de kleur wit om flexibel, eenvoudig, jong en economisch over te komen. Ze gebruiken het uiteraard ook vaak als achtergrondkleur voor producten en hun websites.
Grijs gebied
Grijs is zoals je weet een mix van zwart en wit. Het is niet echt donker, maar ook niet echt licht. Het is een neutrale en uitgebalanceerde kleur dat zowel vrouwelijk als mannelijk is, afhankelijk van hoe licht of donker de kleur is.
Grijs symboliseert volwassenheid, formeel en conservatief. Het kan echter ook staan voor saai, vuil, verlies en depressie.
Merken gebruiken de kleur grijs vaak als een neutrale achtergrondkleur. Donkergrijs wordt gebruikt om een stukje mysterie toe te voegen, en lichtgrijs om toegankelijk te zijn.
Black out
Zwart is de afwezigheid van kleur. Het wordt gezien als een erg intense kleur.
Zwart symboliseert macht, kracht, mysterie, autoriteit en elegantie. Het heeft echter ook negatieve associaties zoals angst, dood, leegheid, rauw en rebellie. Hoewel het erg modern en luxueus kan overkomen, kan een overdaad aan zwart intimiderend zijn.
Veel merken gebruiken zwart in hun branding om autoriteit en krachtig over te komen. Het wordt ook gebruikt om juiste elegant en luxueus te ogen.
Als je de symboliek achter kleuren echt begrijpt, kun je pas een goede keuze maken voor welke je gebruikt om jouw merk te vertegenwoordigen. Dus welke keuze maak jij? Laat het ons vooral weten in de reacties!