Van e-mails tot aan een handdruk – De handleiding voor zakelijke etiquette over de hele wereld

Zakelijke etiquette lijken misschien eenvoudig, maar het doen van zaken is overal ter wereld anders. Benieuwd wat je wel en niet moet doen tijdens de volgende vergadering? Lees dan verder!

Het doen van zaken op internationaal niveau kan voor veel mensen een drempel zijn. Er zijn namelijk heel veel zaken waar je op moet letten. Zo hebben we snel de gewoonte om slechte gewoontes op te pakken zonder dat we daar bewust van zijn. Maar, deze slechte gewoontes kunnen echt van invloed zijn op hoe mensen ons zien of ervaren tijdens een evenement.

Hier is een korte handleiding met tips voor zakelijke etiquette over de hele wereld. Zo voorkom je ongemakkelijke ontmoetingen. Handig, toch?

China

China wordt gezien als de plek om de hand te schudden als het gaat om het doen van zaken. Het is in dit continent belangrijk om de cultuur duidelijk te kennen. Respect speelt een grote rol in de Chinese cultuur, waarbij oudere mensen en invloedrijke mensen met de grootste hoffelijkheid worden behandeld. Hier zijn enkele andere dingen om in gedachten te houden:

  • Geef een visitekaartjes met twee handen, neem een visitekaartje met twee handen aan en kijk aandachtig naar het visitekaartje. Zo laat je zien dat het niet zomaar een ‘papiertje’ voor je is.
  • Zorg voor een tolk als de gastheer of gastvrouw geen Engels kan spreken. Je doet zaken in hun land, ga er dus niet vanuit dat er vloeiend Engels gesproken kan of zal worden.
  • Wees er van bewust wie het belangrijkste persoon in de kamer is en begroet dit persoon als eerste. Vaak zijn is dit het oudste persoon aanwezig.
  • Bescheidenheid is een belangrijk onderdeel van het doen van zaken in China. Accepteer nooit te snel een geschenk van een gastheer, weiger dit altijd eerst uit beleefdheid en praat niet te veel over jezelf.
  • Laat een handdruk niet te vroeg los, maar zorg ervoor dat je ook niet een te stevige handdruk geeft.

India

India is een nieuw, opkomend en groeiend land. Hier zijn een paar tips voor zakelijke etiquette als je het India binnenkort bezoekt:

  • Begroet de gastheer of gastvrouw met een handdruk. Je zult merken, dat je begroet kan worden met ‘Namaste’. De handpalmen worden bij elkaar gebracht op de borst en het hoofd wordt naar voren gebogen. Dit is een teken van respect.
  • Namen zijn belangrijk in India en geven meestal de achtergrond van een persoon aan. Spreek iemand altijd wel formeel aan – zelfs als je iemand persoonlijk kent – totdat iemand aangeeft dat je dat niet hoeft te doen.
  • Wissel visitekaartjes uit aan het begin van de vergadering – geef en ontvang visitekaartjes alleen met je rechterhand – en laat een kant van het visitekaartje vertalen in de taal van de gastheer of gastvrouw.

De Verenigde Staten

De VS is een veel vrijere plek om zaken te doen, waar je niet aan zulke strikte regels of verwachtingen zal moeten voldoen. Toch is het belangrijk om het een en ander te overwegen.

  • Gebruik voornamen en stel jezelf meteen aan iedereen voor.
  • Handdrukken zijn belangrijk. Je zult worden beoordeeld op hoe stevig een handdruk is. Geef dus een stevige hand.
  • Amerikanen zijn strict op de uitdrukking ‘tijd is geld’, zorg er dus voor op tijd aanwezig bent voor vergaderingen. Bereid je ook goed voor.
  • Als het gaat om het geven van visitekaartjes tijdens een eerste ontmoeting, lijkt de Verenigde Staten veel op het Verenigd Koninkrijk. Wacht tot het einde en wissel dan pas visitekaartjes uit, wanneer het einde van de afspraak in zich is.

Nu ken je de basis van zakendoen in de top drie veelbelovende landen om je op dit moment op te richten. Je zou nu in ‘no time’ handen moeten schudden en deals sluiten! Succes!

Drukzo heeft meer dan 10.000 verschillende gratis templates, die jou helpen bij het ontwerpen van jouw eigen visitekaartjes. Dit zal goed van pas komen bij het doen van zaken! Neem er eens een kijkje naar.