Marketing
Offline Marketing Vs. Online Marketing
Kun je niet kiezen tussen offline en online marketing? Je bent niet de enige met die keuzestress. Digitale marketing is natuurlijk erg populair tegenwoordig en terecht. Maar als je je daar volledig op focust, loop je veel voordelen van traditionele marketing mis.
Elke marketingstrategie heeft zo zijn voor- en nadelen. In deze blog vergelijken we de mogelijkheden tussen directe en digitale marketing strategieën.
Wat is Offline Marketing
Onder offline marketing valt alles waarmee je merkbewustzijn creëert met traditionele marketingstrategieën. Hierbij wordt dus geen gebruik gemaakt van het internet. Waar je wel aan kunt denken zijn spotjes op televisie of radio, direct mail, advertenties in de krant, buitenreclame, deelnemen aan evenementen, relatiegeschenken en zelfs mond-tot-mond reclame.
Voordelen van offline marketing
De mogelijke impact van offline marketing wordt tegenwoordig erg onderschat.
Het zorgt sneller voor vertrouwen. Elk bedrijf dat gebruik maakt van traditionele marketing van hoge kwaliteit komt erg geloofwaardig over ten aanzien van de klant.
Het laat een langdurige indruk achter bij klanten. Uit marketing statistieken blijkt dat mensen traditionele reclame, met name gedrukte reclame zoals flyers, brochures en posters, beter onthouden dan online reclame.
Je kunt het niet negeren. Mensen komen op dagelijkse basis vormen van offline marketing tegen, of ze dit nu willen of niet. Een mobiele telefoon kun je uitschakelen, een poster op de muur niet. Dit geldt ook voor radio advertenties, product verpakking of een flyer die je krijgt op straat.
Je kunt mensen offline bereiken. Dit spreekt natuurlijk voor zich, maar het is wel belangrijk. Een flink gedeelte van de samenleving is namelijk nog steeds offline. Denk aan de oudere generaties die niet met computers zijn opgegroeid. Offline marketing is voor deze doelgroepen de enige geschikte methode.
Nadelen van offline marketing
Hoewel er dus talloze voordelen zijn van offline marketing, heeft het ook zijn beperkingen:
De effectiviteit is moeilijk meetbaar. Hoewel marketeers manieren hebben gevonden om de effectiviteit van een aantal offline marketing activiteiten te meten, is dit wel beperkt ten opzichte van digitale marketing.
Het kan prijzig zijn. Hoewel print marketing vaak goedkoop is, kunnen bepaalde vormen van offline marketing zoals tijdschriften, billboards en televisiereclames duur zijn.
Het bereik is beperkt. Dit heeft natuurlijk alles te maken met budget. Als je een beperkt budget hebt, zal het ook moeilijk zijn om een groot gebied te bestrijken.
Drukwerk reclame heeft een beperkte houdbaarheid. Als je bijvoorbeeld een poster wilt ophangen in een bushokje, blijft deze maar zolang hangen als je ervoor betaald hebt.
Wat is Online Marketing
Met online marketing maak je gebruik van het internet en de mogelijkheden die het biedt om merkbewustzijn te vergroten. Hierbij kun je ook denken aan het deelnemen aan online lijsten, zoekmachine optimalisatie (SEO), websites, sociale media, online banners, email marketing, vloggen en nog veel meer.
Voordelen van online marketing
Er zijn veel verschillende voordelen die bedrijven kunnen ervaren door deze relatief nieuwe vorm van marketing.
Het is beter meetbaar. Met digitale marketing kun je de resultaten vaak direct meten met handige online hulpmiddelen. Hiermee kun je volgers, likes, views, shares en aankopen perfect meten.
Het is toegankelijk. Online marketing is voor elk bedrijf op aarde te gebruiken, zolang ze de beschikking hebben over een computer een internetverbinding.
Het bereik is onbeperkt. Bedrijven zijn niet beperkt tot hun directe omgeving als het gaat om online marketing. In principe kun je elke uithoek van de wereld bereiken.
Je kunt directe feedback van klanten krijgen. Klanten kunnen simpelweg een e-mail sturen of een reactie achterlaten op een social media post als ze vragen of kritiek hebben. Je kunt hier gelijk adequaat op reageren via de daarvoor geschikte kanalen.
Nadelen van online marketing
Hoewel online marketing dus veel voordelen heeft, heeft het ook een aantal nadelen.
Je hebt er speciale expertise voor nodig. Je zult moeten leren hoe online marketing en online hulpmiddelen werken voordat je online marketingstrategieën écht effectief kunt toepassen.
Je zult mensen die offline zijn niet bereiken. Dit spreekt natuurlijk voor zich, maar het is toch belangrijk om aan te geven. Er zijn genoeg mensen die weinig gebruik maken van technologie, of juist erg geïrriteerd raken door online reclame.
Er is veel concurrentie. Met zoveel lokale en internationale bedrijven die online aan marketing doen, is het moeilijk om er tussenuit te springen met jouw merk.
Het kost een tijdje om vertrouwen op te bouwen. Mensen zijn op het internet erg op ene hoede door het gevaar van online fraude, neppe links en hackers. Dit zorgt ervoor dat het niet gemakkelijk is om het vertrouwen van klanten te winnen.
Het is belangrijk om te zien dat zowel online- als offline marketing bepaalde voor- en nadelen met zich meebrengen. Maar de één sluit de ander natuurlijk niet uit. Waarom probeer je beiden niet te combineren?