Ontwerpen
Illusies in Design: Hoe Maak je Gebruik van Mind Tricks
Hoe gebruik je de hersenen van jouw kijkers in je voordeel? Het draait allemaal om psychologie en het betreden van de gedachten van anderen. Je moet begrijpen hoe de hersenen afbeeldingen ontvangen om het meeste uit je designs te kunnen halen. Om die kennis te verzamelen, zul je diep in de psychologieboeken moeten duiken. Maar omdat je daar natuurlijk he-le-maal geen tijd voor hebt, hebben wij een aantal handige mind tricks voor je op een rijtje gezet:
Zag je het?
Misschien denk je dat de klant aandacht besteedt aan elk kleine element in je ontwerp, maar dan zit je er helaas naast. De klant zoekt, of hij het nu doorheeft of niet, altijd naar het belangrijkste onderdeel van het design.
Onze hersenen hebben de kracht om ons het idee te geven dat we alles om ons heen tot ons nemen, maar we besteden eigenlijk maar aan weinig dingen écht aandacht. Dit geldt ook voor je designs. In het boek “Eyetracking Web Usability” noemen Nielsen en Pernice dit fenomeen ‘selectieve onoplettendheid’.
Besteed je altijd actief aandacht aan posters die je tegenkomt op straat? Vast niet. Dit is een voorbeeld van selectieve onoplettendheid. Je ziet de poster wel, maar neemt de details niet echt tot je.
Hoe gebruik je dit? Om echt de aandacht te trekken naar een specifiek element in je design, moet je het overduidelijk centraal stellen. Je moet voorspelbaar zijn met gemakkelijke designs. De klant moet begrijpen wat voor jou het belangrijkste is. Je kunt dit doen met felle kleuren, dikgedrukte fonts of het toevoegen van bewegende elementen.
Instinctieve reacties
Wat is jouw favoriete kleur? Waarom vind je die zo mooi? De tweede vraag is een stuk lastiger dan de eerste. Je vind die kleur nu eenmaal mooi, maar uitleggen waarom is moeilijk, omdat dit heeft te maken met instinctieve reacties.
Dit is ons bijna beestachtige instinct, wat een speelt op een onbewust niveau en veel sneller effect heeft dan bewuste gedachten. Dit betekent dat je door een instinctieve reactie uit te lokken een grote kans maakt om de aandacht te grijpen.
Hoe gebruik je het? Om voor zo’n reactie te zorgen binnen jouw doelgroep, moet je jezelf echt in hun schoenen inbeelden en zo bedenken wat die reactie op zou kunnen roepen.
Gestalt, wat?
Gestalt psychologie komt van de Berlin School voor experimentele psychologie. Het duikt diep in de manieren waarop mensen de wereld om hen heen interpreteren. Er zijn een aantal verschillende vormen van Gestalt, maar we zullen in deze blog ingaan op de volgende drie:
Nabijheid. Dit betekent dat objecten die dicht bij elkaar in de buurt worden geplaatst worden gezien als één geheel, in plaats van verschillende entiteiten.
Hoe gebruik je het? Je kan van deze vorm gebruik maken door subtiel objecten op zo’n manier te plaatsen dat het belangrijkste punt eruit springt en de rest van de informatie tot de achtergrond van je design lijkt te behoren.
Afsluiting. Dit principe staat voor het feit dat zelfs als een ontwerp niet af is gesloten, ons oog toch naar een patroon zoekt.
Hoe gebruik je het? Wie de schoen past, trekke hem aan. Gebruik deze kleine mind trick in je voordeel door jouw designs samenhangend te laten ogen op alle verschillende mediums. Op deze manier zul je de illusie van gelijkenis creëren.
Dit is een erg handige en toch eenvoudige truc om de hersenen gelijkenis te laten vinden in jouw ontwerp.
- Gebruik hetzelfde font
- Gebruik dezelfde kleuren
- Plaats objecten in je designs op vergelijkbare plekken. Zo kun je bijvoorbeeld op zowel je flyers, posters en banners het logo in de rechter bovenhoek plaatsen.
- Gebruik dezelfde textuur. In print termen betekent dit dat je dezelfde afwerking dient te gebruiken.
Continuïteit. Dit gaat over de natuurlijke drang van ons oog om van het ene naar het andere object te bewegen, volgens de volgorde van het ontwerp.
Hoe gebruik je het? Probeer deze techniek te gebruiken om structuur aan te brengen aan het ontwerp en de aandacht te vestigen op de juiste elementen. Zorgen voor continuïteit zal zorgen voor harmonieuze designs, die een de kijkers achterlaat met een fijn gevoel.
Het draait in design allemaal om plezier maken. We hopen dat je de inspiratie hebt gevonden om wat ijzersterke designs te maken met deze handige mind tricks. Welke trucs gebruik jij voor jouw grafische ontwerpen? Laat het ons weten door te reageren onder deze blog!