Beurs, Zakelijk
Hoe Zorg je Ervoor dat je Eruit Springt op de Beurs?
Je kan het bereik van je bedrijf flink vergroten en potentiële klanten tegenkomen op een beurs, ook wel vakbeurs genoemd. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf de aandacht krijgt die het verdient, dus gaan we een aantal verschillende strategieën met je delen om de show te stelen met jouw beursstand.
Maak jouw stand een echte showstopper met deze tips:
Investeer in geweldige displays
Het het hebben van een mooie display is écht een must. Het is het eerste wat de bezoekers van jouw stand zullen zien. Een cool ontwerp zorgt ervoor dat mensen jouw stand zeker niet over zullen slaan. Mensen beoordelen een boek nu eenmaal altijd eerst op de kaft.
Investeer in goed ontworpen beursmaterialen zoals beurswanden en bedrukt beursmeubilair om je producten op tentoon te stellen. Probeer ook eens te experimenteren met een video presentatie, dit wordt namelijk ook steeds populairder.
Als je vastzit aan een beperkt budget, kunnen oogverblindende en goed ontworpen beurswanden of banners een verhaal vertellen. Ontwerp een stand die er schoon en aantrekkelijk uitziet, terwijl het tegelijk de nadruk legt op het product of dienst dat je aanbiedt.
Kleden als een team
Zorg ervoor dat jouw beursteam bedrukte uniforms draagt om de herkenbaarheid van jouw merk te vergroten en om eenheid uit te stralen in je beursstand. Maak teamkleding die eruit springt, maar vergeet niet dat het wel bij jouw merk moet passen. Hoeveel aandacht je ook trekt, als het niet bij je merk past heeft het weinig effect.
De kracht van mascottes
Wie houdt er nu niet van een goede mascotte tijdens een beurs? Mascottes zijn effectieve marketingmiddelen. Ze zorgen voor meer aandacht dan je gehele beursstand en je kunt ze van een flinke afstand zien. Ze zorgen voor een mooi fotomoment voor de bezoekers en de aanwezige pers. Dit kan uiteindelijk zorgen voor veel gratis online aandacht.
Maak een video presentatie over jouw merk
Video presentaties zijn een geweldige manier om publiek te trekken. Ze zijn ook erg handig wanneer je jouw bedrijf wilt presenteren. Het is moeilijk om een één-op-één discussie te voeren met elke aanwezige, maar een mooi filmpje kan meerdere mensen tegelijk van informatie voorzien.
Gratis eten en drinken
Beurzen kunnen vermoeiend zijn en mensen krijgen op den duur honger en dorst. Bied daarom wat snacks en wat te drinken aan. Overweeg bijvoorbeeld bedrukte waterflesjes. Als je actief bent in de voedselindustrie kun je mensen natuurlijk een nog beter voorproefje geven. Terwijl de bezoeker even pauzeert bij jouw stand, heb jij de perfecte gelegenheid om een praatje aan te knopen over jouw product of dienst.
Ontwerp mooi promotiemateriaal
Niets zegt ‘professioneel’ en ‘betrouwbaar’ als goed ontworpen promotiemateriaal. Visitekaartjes en brochures zijn daarom eigenlijk onmisbaar op de beurs. Ze grijpen de aandacht van de bezoeker, geven informatie aan potentiële klanten en laten een goede indruk achter die langer duurt dan het evenement.
Memorabele en functionele goodies
Relatiegeschenken zijn belangrijk voor alle stands op de beurs. Het is een klassieke manier om mensen naar jouw stand te trekken. Aangezien al je concurrenten ook iets weg zullen geven, is het belangrijk om creatief uit de hoek te komen. Veel bedrijven kiezen bijvoorbeeld voor mokken of pennen. Doe dus iets anders. Kies voor freebies die ongebruikelijk maar relevant en bruikbaar zijn.
Er zijn veel opties als het gaat om het uitdelen van relatiegeschenken. Probeer bijvoorbeeld USB-sticks, shotglaasjes, notitieblokken of zelfs aanstekers eens uit.
Deel grote, bedrukte tassen uit
Eén ding is zeker: vrijwel elk bedrijf gaat iets weggeven op de beurs. Het kan een flinke klus zijn voor de bezoekers om al deze goodies mee te zeulen.
Deel grote bedrukte herbruikbare tassen uit die het mogelijk maakt om alle relatiegeschenken op te bergen. Zo lopen er overal mensen rond met jouw merk, wat natuurlijk goed is voor de herkenbaarheid. Mensen zullen na verloop van tijd op zoek gaan naar waar de tassen vandaan kwamen.
Reik exclusieve prijzen uit
Val op door een weggeefactie te organiseren waarbij bezoekers exclusieve prijzen kunnen winnen. Je kunt mensen laten inschrijven met hun visitekaartje of door het invullen van hun persoonlijke gegevens op een speciaal formulier. Aan het einde van de dag kun je alle inschrijvingen verzamelen en de winnaar(s) aanwijzen. Iedereen houdt van spelletjes, dus dit zal zeker voor wat aandacht zorgen. Daarnaast houd je er wellicht waardevolle contactgegevens aan over. Een echte win-win situatie dus.
Gebruik creatieve stunts om de aandacht te trekken
Doe iets onverwachts waar andere bedrijven niet aan hebben gedacht, maar zorg ervoor dat het past bij jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld in de kunst- of design industrie werkt kun je bijvoorbeeld een schilderdemonstratie geven.
Gebruik een aantal van deze strategieën wanneer je de volgende keer deelneemt aan een beurs om te zorgen dat je echt indruk maakt op de bezoekers. Laat ons vooral het eindresultaat zien en deel je foto’s in de reacties!