Hoe schrijf je een pakkende titel voor jouw flyer, folder of brochure?

Hoe schrijf je een pakkende titel voor jouw flyer, folder of brochure?

Wanneer je een flyer, gevouwen folder of brochure ontwerpt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het design van jouw product opvalt. Het ontwerp moet zo opvallend zijn, dat er direct interesse is voor de lezer om verder te kijken naar wat er op jouw flyer, folder of brochure staat. Zo’n onweerstaanbaar ontwerp begint bij een sterke, pakkende en krachtige titel. Vooral titels die interesse opwekken doen het goed.

Het communiceren van de juiste boodschap naar de doelgroep is belangrijk. Iedereen kent het namelijk wel; een folder, flyer of brochure die of heel onduidelijk is of een nietszeggend ontwerp. Iets kan namelijk voor jou als bedrijfseigenaar of ondernemer duidelijk zijn, maar dat komt omdat je bekend bent met het onderwerp! Leuk feitje, vroeger stond dit soort reclame in kranten bekend als ‘grafsteen reclame’. Iets wat je dus eigenlijk niet wilt doorgeven aan andere mensen. Voorkom dit! Uiteindelijk moet jouw folder, flyer of brochure natuurlijk bij mensen op tafel blijven liggen en niet in de prullenbak belanden!

Er zijn talloze manieren om de titel van jouw geschreven stuk te presenteren, maar wat de titel ook is; de boodschap achter de titel is waar het uiteindelijk allemaal om draait. De titel moet relevant zijn en belangstelling wekken bij een potentiële lezer. Nogmaals, het komt vaak voor dat schrijvers van een bepaald verhaal denken dat ze de spijker op de kop slaan, maar uiteindelijk schrijven over een bepaald onderwerp waar de doelgroep helemaal niet op zit te wachten.

Drie simpele en goede voorbeelden van pakkende titels

  • Gebruik de woorden “hoe” of “hoe moet je” om te laten zien dat de inhoud nuttig zal zijn. Bovendien doen deze woorden mensen afvragen wat er precies voor informatie op jouw flyer, folder of brochure zal staan. Bovendien kun je de tekst natuurlijk zo schrijven, dat het van toepassing is op jouw bedrijf! Bijvoorbeeld: “Hoe verlaag je bedrijfskosten met slechts een klik op de muisknop?” of “Hoe zorg je ervoor dat jouw computer je niet in de steek zal laten?”
  • Stel een simpele vraag, waarvan de lezer het antwoord wil weten en dus geprikkeld wordt om door te lezen. De titel is het eerste wat mensen lezen, dus deze moet opvallen. Bijvoorbeeld: “Wat is het leasecontract met de beste prijs voor mijn bedrijf?” of “Welk beveiligingssysteem is het beste voor de computers binnen een bedrijf?”
  • Vind bijvoorbeeld iets nieuws om te kunnen vertellen of aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld: “Een introductie van een nieuw en eenvoudig plan om de onderhoudstijden van computeronderhoud te verminderen” of “Eindelijk is er nu een nieuwe manier om het beste reisbureau te vinden.”

Zorg voor een verhaal rondom de titel

De volgende stap is om ervoor te zorgen, dat de titel die de aandacht heeft getrokken met een verhaal wordt toegelicht. Op deze manier wordt de interesse in jouw verhaal nog groter en haken minder mensen af met lezen. Het is daarom ook belangrijk om een duidelijke en pakkende titel te schrijven, want dat is het allereerste waar mensen naar kijken. Hoe goed het aanbod ook is, wat voor beloftes je ook hebt voor je klanten of hoe waardevol de aangeboden service ook is, uiteindelijk moet de doelgroep die jouw flyer, folder of brochure lezen uiteindelijk toch overgaan tot handelen.