Hoe maak je goedkope merkverpakkingen met bedrukte etiketten?

Zou het niet geweldig zijn als je merk overal te zien was als onderdeel van de ervaring van een klant? Verpakkingen zijn een manier voor je merk om zichtbaarheid te vergroten. Voedselverpakkingen geven belangrijke informatie over het product en het promoot je merk en identiteit. Grote bedrijven geven veel geld uit aan het ontwikkelen van hun eigen verpakkingen op maat om zich te onderscheiden op de markt.

Voor kleinere bedrijven kun je je eigen voedselverpakkingen op een klein budget maken, simpelweg door gebruik te maken van branded stickers. Het is kosteneffectief, praktisch en gemakkelijk personaliseerbaar.

Hier zijn een aantal tips voor het ontwerpen van kosteneffectieve merkverpakkingen:

Blijf op een lijn met je ontwerp en merkidentiteit

Align your design with your brand identity

Klanten moeten een duidelijk beeld hebben van je merk en je product op het moment dat ze hun oog erop richten. De verpakking is het eerste contactpunt van je merk bij de klant.

Bij het ontwerpen van je stickers op rol moet je een duidelijk begrip hebben van je merkidentiteit. Dit helpt bij het kiezen van kleuren, vorm en materiaal van de stickers. Zo kun je laten zien wie je bent en waar je als merk voor staat.

Bedenk wat er op je etiket moet komen te staan

Etiketten hebben beperkte ruimte. Vermeld alleen noodzakelijke informatie zoals ingrediënten, productbeschrijving en productie- en houdbaarheidsdatum. Terwijl je alle belangrijke informatie toevoegt, houd ook ruimte over voor je ontwerp zelf.

Ontwerp je etiket met verpakking en product in het achterhoofd

Denk aan de grootte en de vorm van je verpakking terwijl je je voedingsetiketten maakt. Zorg voor nauwkeurige afmetingen van je doos, fles of pot. Je wil etiketten maken die precies goed passen, natuurlijk.

Bedenk ook hoeveel van het eigenlijke product je wil laten zien. Voor aantrekkelijke producten zoals jam en koekjes kun je beter overweg met een kleiner etiket dan met een etiket dat heel de verpakking omvat.

Gebruik kleur, textuur en type in je voordeel

Use colour, texture, and type to your advantage

Wees creatief bij het ontwerpen van je labels. Er zijn zo veel verschillende manieren om het gebruik van kleur, texturen en lettertypes zo opvallend en interessant mogelijk te maken.

Bekijk ook eens verschillende afwerkingen zoals mat, glanzend of metallic. Ze kunnen veel zeggen over wat voor merk jij bent.

Bijvoorbeeld: een eenvoudig, rustiek ogend etiket met een matte afwerking is perfect voor een merk met homemade producten. Etiketten met een metalen afwerking kunnen worden gebruikt door bedrijven die hightech gadgets en dergelijke verkopen.

En vergeet niet: voordat je etiketten naar de drukker gaan, zorg ervoor dat de kleurmodus CMYK is.

Gebruik relevante afbeeldingen

Voeg alleen relevante afbeeldingen en illustraties toe om je merkidentiteit te versterken. Ze communiceren boodschappen over je merk die niet met woorden te beschrijven zijn.

Ze kunnen ook helpen om je klanten te overtuigen om jouw product te kopen. Een aantrekkelijke afbeeldingen van het product kan bijvoorbeeld eetlust opwekken en meteen tot aankoop zetten.

Creëer gedenkwaardige en onderscheidende etiketten

Create memorable and distinctive labels

Etiketten met een goed ontwerp doen je product laten opvallen, de aandacht van de klant trekken en hem overtuigen om je product te kopen. Met de juiste combinatie van elementen in je ontwerp kan je je voedseletiketten onderscheiden van de concurrentie.

Een goedkoop idee voor voedseletiketten: voor dranken en vloeibare ingrediënten kun je overwegen om transparante etiketten te gebruiken met eenvoudige typografie. Merken zoals Good Fizz en Prodjuice gebruiken een soortgelijk ontwerp om de kleur en inhoud van hun product te laten zien.

Verzamel feedback

Voordat je je etiket naar de drukker stuurt, vraag aan collega’s, vrienden of zelfs familie wat ze van je ontwerp vinden. Vraag wat ze leuk en opvallend vinden, en wat niet. Vraag ze ook hoe zij denken dat je jouw ontwerp kunt verbeteren.

Overweeg om een focusgroep op te richten. Het zal je helpen om te zien of je ontwerp je doelgroep aan zal spreken.

Bedrukte etiketten en stickers op rol kunnen het niveau van je verpakking echt verhogen en je bedrijf professioneler en betrouwbaarder maken. Ze zijn makkelijk te maken en goedkoop, dus ga snel aan de slag!