Hoe laat je een boekenlegger bedrukken?

Hoe laat je een boekenlegger bedrukken?

Er bestaat geen beter gevoel dan onder een dekentje zitten met een kop koffie, thee, of warme chocolademelk en een boek in je hand. Hoewel E-books natuurlijk top zijn, kan het geweldig voelen om door papieren bladzijdes te bladeren.

Bij elk boek hoort natuurlijk een boekenlegger. Het is een onderdeel van de leeservaring en we gaan je uitleggen waarom het ook een geweldige manier kan zijn om jouw bedrijf te promoten. Laten we allereerst eens kijken hoe je zelf een boekenlegger maakt.

Een stap voor stap gids

  1. Ideeën voor een oogverblindend design
  • Val op – maak een boekenlegger met een ongebruikelijke vorm. Neem deze erg slim verzonnen boekenlegger als voorbeeld:
Bron: ThePrintBlog
  • Gebruik een grappige quote. Je kunt bijvoorbeeld op de bovenkant van de boekenlegger “I like big” zetten, zodat wanneer je het boek open doet je de tekst “I like big butts and I cannot lie” kunt laten verschijnen.”
  • Laat het passen bij je merk. Als je van plan bent om reclame te maken met je boekenlegger, zorgt dan dat het goed past bij jouw merk.
  • Maak het niet te gek. Boekenleggers bieden maar weinig ruimte om mee te werken. Haal het onderste uit de kan, maar zorg ervoor dat het overzichtelijk blijft voor de ontvanger.

2. Print Specificaties

  • Afloop (3 millimeter)

De afloop is de ruimte er is voor eventuele foutjes met de snijmachine. Doordat de snijmachine er soms een millimeter naast kan zitten, kun je zonder afloop met een dun wit lijntje komen te zitten aan de rand van je ontwerp. Voor boekenleggers kun je daarom het beste een afloop van ongeveer 3 millimeter gebruiken.

  • Veiligheidsmarge (4 millimeter)

Een veiligheidsmarge zorgt ervoor dat je design niet gedeeltelijk verloren gaat na het snijproces. We raden aan om een veiligheidsmarge van 4 millimeter over te laten aan de zijkanten van je ontwerp. In essentie betekent dit dat je al je text en afbeeldingen 4 millimeter van de rand van je boekenlegger ontwerp moet houden.

  • CMYK

Om er zeker van te zijn dat jouw design precies de goede kleuren hebben, is het belangrijk om je kleurmodus op CMYK te zetten voordat je begint met ontwerpen. RGB, wat vaak wordt gebruikt voor digitale ontwerpen, bevat namelijk kleuren die niet te drukken zijn.

  • Resolutie minstens 300 dpi

Om echt indruk te maken op klanten met boekenleggers van hoge kwaliteit, is het belangrijk om designs te hebben met een erg hoge resolutie van op zijn minst 300 dpi.

  • Converteer fonts naar omtreklijnen of embed fonts

Zorg dat jouw font in het ontwerp is verwerkt, zodat het niet verandert als het wordt geopend in een ander programma.

3. Proces

  • Maak je ontwerp
  • Kies tussen enkel- of dubbelzijdige boekenleggers. We raden je aan om altijd te kiezen voor dubbelzijdige boekenleggers, omdat deze je meer ruimte geven om jouw branding goed uit te werken. Daarnaast vinden gebruikers dat dubbelzijdig bedrukte items een hogere kwaliteit hebben.
  • Kies een kwantiteit. Denk goed na over je budget en verspreidingsstrategie voor je dit doet.
  • Kies een levertijd
  • Klaar!

Waarom zou je boekenleggers moeten gebruiken voor reclame en hoe ga je te werk?

1. Miniatuur reclame

Zie je boekenleggers als kleine reclameborden, je kan hiervoor ook flyer verspreiding technieken gebruiken.

2. Distributie is erg Belangrijk

Boekenleggers kunnen veel impact hebben als je ze op de juiste manier verspreid bij de juiste mensen, dus kwaliteit over kwantiteit. Je kunt een schrijver naar wens uitkiezen die goed past bij je merk en de boekenleggers gratis aanbieden bij elk verkochte boek.

3. Opnieuw en opnieuw en opnieuw

Het beste van boekenleggers is dat men ze niet snel weggooit. Mensen houden ze en hergebruiken ze vaak, zodat ze dus lang meegaan. Boekenleggers zijn van die dingen die je altijd wel gebruikt als je boeken leest, maar je eigenlijk nooit koopt. Door ze gratis weg te geven is de kans groot dat je je klanten er plezier mee doet en dat ze ook echt een functie hebben.

Meer creatieve marketing ideeën

  1. Maak een indruk die blijft hangen

Stickers zijn een erg onderschat marketingmiddel. Ze kunnen de goed de aandacht trekken en meer te weeg brengen dan je in eerste instantie zult denken. Toen Reddit nog een kleine startup was, waren stickers hun voornaamste marketingmiddelen. Werknemers droegen ze met zich mee en plakten de stickers overal waar ze kwamen.

Een ander tof voorbeeld komt van Unicef. Zij maakten gecamoufleerde stickers met de plakkerige kant aan de bovenkant, zodat het aan de schoenen van voorbijgangers zou blijven kleven. Wanneer ze de sticker vervolgens probeerden weg te halen, zou er aan de andere kant een afbeelding van een bom te zien zijn. Hierop stonden de namen van landen waarop die sticker daadwerkelijk een landmijn had kunnen zijn. Een ontzettend indrukwekkende campagne.

Bron: alexanders

2. Welke dag is het vandaag?

Als er iets is wat iedereen nodig heeft, is het wel een kalender. Als je ervoor kiest dit weg te geven aan klanten, zorg er dan voor dat je goed reclame maakt. Het biedt namelijk een volledig jaar met 365 dagen aan reclameruimte op het bureau van je klant. Daar moet je gebruik van maken!

De beste manier om dit aan te pakken is om een ontwerp te maken dat niet alleen om branding draait, maar moet ook creatief zijn en passen bij de persoonlijkheid van jouw klanten. Je kunt kalenders gebruiken om je klanten te bedanken aan het einde van het jaar. Het is ook leuk om op te sturen naar klanten aan het einde van het jaar als Kerstcadeau. Je kunt zelfs een handgeschreven kaart toevoegen.

Project Link: https://www.behance.net/gallery/48449167/Zodiacish-Calendar

Er zijn talloze creatieve manieren om print in te zetten voor marketingdoeleinden, je hoeft alleen maar even outside of the box te denken. Heb je al ideeën? Deel ze met ons in de reacties!