Horeca: Hoe (her)open je jouw MKB

Horeca: Hoe (her)open je jouw MKB

Of je je bedrijf al (her)opent hebt of daarmee bezig bent, de aard van je bedrijfsvoering is veranderd. Je kunt je bar of restaurant even niet openen of vullen tot de maximum capaciteit. In plaats daarvan moet je bijvoorbeeld overgaan naar bezorgen en afhalen, afstand tussen klanten garanderen en meer schoonmaken dan ooit tevoren. Maar geen zorgen, in dit super handige artikel geven wij je een paar tips om je de goede kant op te wijzen.

Veiligheidsmaatregelen

Het eerste ding wat je doet als je weer open gaat is het opzoeken en goed begrijpen van de maatregelen die genomen zijn in jouw land of stad. Dit moet ook bevatten: wat wordt er verwacht van jou en je medewerkers, hoeveel mensen mogen er binnen en de algemene regels en registratie. Deze regels verschillen per land. Hoewel er nog geen definitieve datum is voor de heropening van horecabedrijven, zijn er nog steeds opties om open te blijven. Denk bijvoorbeeld aan bezorgen en afhalen (wel natuurlijk 1,5 meter afstand!).

Volgens de voorgaande persconferenties, wordt het leven in de ”1,5-meter samenleving” een samenleving waar we het nog wel even mee moeten doen. Hoewel we niet zeker weten wat precies goed of fout is, verschillen de maatregelen in elk land. In Duitsland bijvoorbeeld is het verplicht om voor horeca-bediening een mondkapje te dragen en om contactregistraties in te vullen (wat ook in Nederland het geval was voordat de horeca dicht ging). Handen desinfecteren bij binnenkomst lijkt over heel Europa wel een universele maatregel te zijn.

Wat betreft jouw bedrijf in het bijzonder, naast het voldoen aan alle eisen van de overheid, adviseren wij om je klantentraject in stukken te bekijken. Zo kun je preventieve maatregelen nemen:

  • Waar gaan klanten naar binnen? Waar wachten ze?
  • Heb je een plek waar klanten hun handen kunnen desinfecteren/wassen?
  • Waar gaan klanten naartoe na binnenkomst (naar een tafel of ergens anders)?
  • Hoe kunnen mensen naar het toilet? Is daar genoeg ruimte?
  • Hebben mensen die roken genoeg ruimte buiten en de weg naar buiten?

Als dat allemaal geregeld is, is het tijd om na te denken over je medewerkers. Ga je ze een mondkapje laten dragen? en als je dat doet, waarom maak je ze niet deel van hun werkkleding met een gepersonaliseerd mondkapje? Moeten je medewerkers handschoenen dragen?

Vertel het iedereen!

Wat je ook beslist, je moet iedereen laten weten dat je bedrijf weer open is en hoe serieus je alles neemt om weer vol aan de slag te kunnen. Maak gebruik van social media en foto’s om verschillen in bijvoorbeeld tafelindeling te laten zien en wat voor werk er allemaal is gedaan in de tijd dat je gesloten was. Dit alles om stamgasten enthousiast te maken om terug te komen en potentiële klanten te vertellen dat je niet alleen weer open bent, maar dat je ook hun individuele veiligheid erg serieus neemt.

Je kan bijvoorbeeld potentiële klanten aantrekken door gebruik te maken van traditionele promotie, zoals posters, vlaggen of banners.

Natuurlijk, als je eenmaal mensen door de deuren hebt, moeten ze nog steeds weten waar ze heen moeten en wat ze moeten doen. Gebruik posters om klanten te informeren en vloerstickers om ze te begeleiden. Weet je niet zeker wat je nog meer kunt doen? Bekijk dan hier ons volledige assortiment anticorona producten.

top 5 tips on preparing for a successful trade show

Haal diep adem en blijf rustig

Dit is een ongelooflijk stressvolle tijd geweest voor elke MKB ondernemer, laat staan als je de laatste maanden geen inkomen hebt gehad, daar kun je niet omheen. Je bent nu wel weer open en langzaam maar zeker, gaan we weer terug naar het nieuwe normaal. Dit betekent echter wel dat het nog eventjes anders en vreemd gaat zijn. Het gaat tijd kosten voor zowel je medewerkers als je klanten om te wennen aan de nieuwe regels en werkwijzen. Bovendien hebben mensen zoveel tijd thuis doorgebracht, dat ze eraan beginnen te wennen, het kost tijd om zich weer aan te passen.

Wat we proberen te zeggen is, hoe moeilijk dit ook is, probeer niet te veel te stressen tijdens de eerste paar weken van je heropening, het niet hebben van maximale aantallen is normaal en het zal een tijd kosten om weer naar ”normaal” te gaan. Hoe meer stress je hebt, hoe meer druk je op je team legt, wat betekent dat ze jouw klanten slechter kunnen helpen, waardoor het langer duurt voordat je bedrijf weer tot bloei komt. Concentreer je op het feit dat het geld weer binnenkomt, dat je deze maanden van Corona hebt doorstaan en dat je nu weer klaar bent om te rocken!

Dat is het wel weer vanuit ons. Wat denken jullie? Laat ons weten als je nog tips hebt. Wat heb jij gedaan in je zaak? Heb je tips en trics? Zet het in de comments!