Hoe creëer je een effectieve buitenreclame marketing campagne

Hoe creëer je een effectieve buitenreclame marketing campagne

Marketingcampagnes voor buitenreclame zijn een leuke en effectieve manier om een bedrijf, producten of diensten te promoten. Veel bedrijven maken gebruik van deze manier om te adverteren. Het is namelijk goedkoper dan reclame op de televisie, radio of online advertenties. Bovendien versterkt het de boodschap van een merk en het bericht daarachter.

Bij deze marketingmethode gaat het niet alleen om het maken van een poster of banner van jouw product en diensten en het plaatsen waar mensen het kunnen zien. De beste outdoor marketingcampagnes vereisen grondig onderzoek, zorgvuldige planning en out-of-the-box creativiteit.

Hier zijn een aantal dingen om rekening mee te houden om een goed-werkende buitenreclame marketingcampagne op te zetten:

Set your objectives

Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om de marketingdoelstellingen te bepalen. Het is de eerste stap in het creëren van een succesvolle en effectieve buitenreclame marketingcampagne. Voorbeelden van bedrijfsdoelstellingen zijn het verhogen van de omzet of het laten toenemen van het websiteverkeer, naamsbekendheid creëren of een boodschap naar de buitenwereld overbrengen. Wat het marketingdoel ook is, laat het doel van de marketingcampagne duidelijk naar voren komen.

Marketingdoelstellingen helpen bovendien met het meten van het succes van een campagne. Doelstellingen zijn simpelweg enorm belangrijk. Het houdt je scherp en gefocust op een bepaald doel, het helpt bij het bepalen van het budget en het geeft een indicatie van wat het effect van de campagne is.

Gerichte inhoud creëren

Het is belangrijk om de doelgroep te onderzoeken om erachter te komen welke strategieën en methoden gebruikt moeten gaan worden. Een bepaalde strategie kan namelijk een ander effect op een andere doelgroep hebben. Je moet de juiste toon, intonatie en het juiste imago hebben om je doelgroep te overtuigen om het product of dienst te kopen. Marktonderzoek helpt ook bij het bepalen van de werkwijze.

Onderzoek

Het creëren van een buitenreclame marketingcampagne zonder onderzoek is hetzelfde als simpelweg maar iets doen waar je helemaal geen verstand van hebt. Marktonderzoek helpt je in te zien welke strategieën jouw concurrenten gebruiken en wat voor hen wel of niet werkt. Marktonderzoek laat zien wat jouw bedrijf onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrentie, wat de voor- en nadelen van jouw product of dienst zijn en welke strategie hier het beste bij past of aansluit.

Locatie, locatie, locatie

Buitenreclame marketingcampagnes vallen of staan met een locatie. Hoewel het het beste is om de advertentie in een gebied met veel bezoekers te plaatsen of op te hangen, is het belangrijk om te overwegen of de doelgroep ook in dit gebied komt. Vergeet niet: het doel is om zoveel mogelijk van jouw doelgroep de banner of vlag te laten zien. Als jouw advertentie gericht is op bijvoorbeeld jongvolwassenen met het doel om gezond en actief te lezen, overweeg dan om een advertenties in de buurt van een sportschool of gezondheidswinkel in plaats van op een locatie die niet relevant is.

Houd het simpel

De beste campagnes trekken aandacht, drukken in minder dan tien seconden een bepaalde boodschap uit en hebben een impact op een bepaalde doelgroep. Beelden en afbeeldingen hebben de kracht om de aandacht te trekken en een duidelijk verhaal te vertellen, zelfs zonder het gebruik van woorden. Als je een tagline of korte tekst gebruikt, moet het alleen zijn om de boodschap van het beeld te verduidelijken of te ondersteunen.

Creëer deelbare inhoud

Iedereen kent de kracht en impact van sociale media. Wanneer je een marketingcampagne creëert, die de doelgroep echt aanspreekt, is de kans groot dat ze een foto nemen en deze delen op sociale media. Om dit te laten werken, moet je jouw content echt deelbaar en opvallend maken. Bij het schrijven of ontwerpen van een campagne, is het belangrijk om na te gaan of je het bericht zelf zou delen als een concurrent het had geplaatst.

Wees creatief

Zorg voor herkenning! Soms is het niet voldoende om alleen producten en diensten op de flyer te laten zien. Gebruik iets waar mensen zichzelf in kunnen herkennen. Probeer verschillende strategieën en advertenties uit om de aandacht van mensen te trekken!

Een goed voorbeeld is de campagne om de nieuwe Marvel’s Ant-Man te promoten. Vrijwel iedereen kent deze film! Het marketingteam hing billboards voor de film in openbare ruimtes en omgevingen, zoals bij de tandarts of bijvoorbeeld in een wachtruimte. Bovendien lieten de advertenties zien wat de krachten van de superhelden waren. Dit geeft een soort sneak-preview aan van wat er in de film te verwachten valt en laat een indruk achter.

Limiteer jezelf niet

Beperk je niet tot het gebruik van banners, borden, panelen of vlaggen voor jouw marketingcampagne. Er zijn tientallen andere vormen van buitenreclame waar je gebruik van kunt maken. Kijk ook eens naar strandvlaggen, stoepborden of zelfs ballonnen. Je zou deze producten natuurlijk ook kunnen gebruiken om naamsbekendheid te creëren.

Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Laat ons in de reacties jouw creatieve ideeën voor buitenreclame marketing weten.