Marketing
Hoe combineer je een print en digitale marketingstrategie?
Print en digitale marketing zijn, in tegenstelling tot wat velen beweren, gemaakt voor elkaar. Om een samenhangende marketingstrategie te hebben die veel mensen bereikt, is het belangrijk om je content te verspreiden over zoveel mogelijk verschillende kanalen.
Een marketingstrategie die veel verschillende kanalen met elkaar combineert, zal zorgen voor een professionele uitstraling. Print marketing gebruiken zorgt ervoor dat je dichterbij de klant komt te staan, omdat het een tastbare vorm van marketing is.
Er zijn veel manieren om digitale en print marketing met elkaar te combineren. Alles wat je nodig hebt is je creativiteit. Hier zijn een aantal ideeën om wat inspiratie op te doen:
Aangevulde Realiteit
Wat is aangevulde realiteit?
Augmented reality, ofwel aangevulde realiteit, wordt gedefinieerd als technologie die de realiteit een twist geeft. In tegenstelling tot virtual reality wordt je niet naar een hele andere realiteit gebracht, maar activeert het je zintuigen om een nieuwe laag toe te voegen aan echte ervaringen. Dit gebeurt door middel van geluid, beeld, geuren, enzovoorts.
Hoe gebruik je het in je marketingstrategie?
Een erg effectieve manier om print en digitale marketing te combineren is door een banner, poster of flyer tot leven te wekken met een app. Zeker wanneer je een webwinkel hebt, is augmented reality een erg goede optie om je klanten online te pakken te krijgen.
Je kunt een geweldige banner maken met een pakkende ‘call-to-action’ die mensen nieuwsgierig maakt en ze overtuigt om naar je website te gaan. Verras je klanten daar met content van hoge kwaliteit en goede informatie.
Maak een één-tweetje tussen print en digitaal
Verzin een krachtige ‘call to action’ en zet deze op je promotionele materialen. Gebruik goede teksten om het verkeer van je print naar je digitale kanalen toe te sturen. Op deze manier kun je je klanten via een poster op je website krijgen.
Een aantal tips voor een effectieve call to action:
- Gebruik werkwoorden. Je moet actie promoten als je wilt dat mensen daadwerkelijk iets gaan doen na het zien van jouw marketing.
- Gebruik FOMO (fear of missing out) in jouw voordeel. Mensen zijn ontzettend bang om een leuke activiteit te missen. Geef ze dus het gevoel dat ze iets belangrijks missen.
- Wek gevoelens op. Zorg dat je emotionele taal gebruikt om overtuigend over te komen.
- Zorg voor nieuwsgierigheid. Laat de klanten vragen naar meer.
QR codes
Breng je posters en flyers tot leven door er QR codes op te zetten. Mensen hebben hun telefoon bijna altijd bij de hand, waardoor ze klaar zijn om de interactie aan te gaan met jouw drukwerk.
Het plaatsen van codes is echter niet genoeg. Zorg dat wanneer mensen eenmaal op je pagina terecht zijn gekomen, het interessant voor ze is. Je moet zorgen dat er waarde is op die pagina met nieuwe content die relevant en pakkend is voor de klant.
Je hoeft klanten niet altijd naar een content pagina te leiden, je kunt ook een QR code gebruiken die mensen direct naar de productpagina leidt. Gebruik dynamische QR codes, zo kun je de landingspagina op bijvoorbeeld een poster tussentijd veranderen zonder een nieuwe poster met een nieuwe code te hoeven drukken.
Viraliteit
Gebruik treffende afbeeldingen die zo pakkend zijn dat mensen er zelf foto’s van gaan maken en dit posten op hun sociale media. We gaan dit illustreren met een voorbeeld. Zie bijvoorbeeld deze marketingcampagne van de laatste Grinch film. Deze gevatte billboards verschenen op veel verschillende plekken en werden zo goed ontvangen dat ze al snel werden verspreid op sociale media.
Versier een Locatie
Organiseer evenementen voor je klanten. Niet zomaar een simpel netwerkevenement, zorg dat alles op locatie ‘Instagramwaardig’ is. Door je klanten op subtiele wijze aan te zetten tot het maken van Instagram posts, krijgt je merk veel gratis bereik. Om de locatie er zo goed uit te laten zien, dien je wel te investeren in drukwerk om de juiste sfeer neer te zetten. Hier zijn de beste print producten om je merk op Instagram te krijgen:
- Grote opvallend banners, die gasten kunnen gebruiken als achtergrond voor mooie foto’s
- Selfie frames, die kunnen worden gebruikt om leuke groepsfoto’s in te maken
- Reclame die gedurfd is en jouw merk vertegenwoordigt
- Coole Stoelen, die kunnen worden gebruikt in foto’s
- Zitzakken met jouw logo
Laat je fantasie de vrije loop en je zult een treffende en fotogenieke sfeer neerzetten.
Voor een optimale marketingstrategie zijn er geen limieten. Het kan niet creatief genoeg. Denk daarom buiten de box en probeer uit te vogelen wat de meest inspirerende manier is om contact te hebben met je klanten. Wat zijn voorbeelden van inspirerende marketingcampagnes die jij recent hebt gezien? Laat het ons weten in de reacties!