Inspiratie, Marketing, Producten, Zakelijk
Helloprinters in actie: Zomercarnaval Rotterdam Unlimited
5 dagen lang transformeert de bruisende stad Rotterdam in een nóg kleurrijker en dynamisch gebied als mensen de straat op gaan voor het Rotterdamse Zomercarnaval. Dit jaar (2019) wilde iedereen hier bij Helloprint mee doen en aan de gezelligheid bijdragen. Maar voor dat we daarover in detail gaan, laten we het hebben over dit geweldige festival en hoe het ontstond:
Rotterdam Unlimited
Het Rotterdamse Zomercarnaval is een van de grootste straatfestivals van Europa. Rotterdam is een bruisende stad en het thuis van veel verschillende culturen. Het is een carnaval waar iedereen bij elkaar komt voor de gezelligheid, om te dansen op goed muziek, en om veel eten te eten. Met de vele evenementen die RU organiseert heeft iedereen de tijd van zijn leven.
Oorsprong
De officiële start van het Rotterdam Unlimited Zomercarnaval zoals wij het vandaag kennen was in 2013. Hoewel het festival zijn oorsprong al in 1977 had, toen mensen zich verzamelden rond het standbeeld van Tollens, een Nederlandse poëet, om gedichten te reciteren. In 1992 organiseerde het Wereld Museum een festival om de diversiteit aan culturen in Rotterdam te vieren. Deze twee vieringen vormden zich tot het Dunya Festival in 1995. Tegelijkertijd kreeg het Zomercarnaval, wat terug dateert sinds 1983, meer nationale aandacht. Met als resultaat dat in 2013 het Dunya festival en het Zomercarnaval zich samenvoegden en de naam Rotterdam Unlimited kreeg.
Sociale Saamhorigheid
Een geweldig prestatie van het RU is dat het een van de festivals is met bewezen resultaten in het verbeteren van de sociale saamhorigheid. Vertegenwoordigers van het festival hebben samen met de Erasmus Universiteit samengewerkt om de impact van de parade te onderzoeken, en concludeerde dat er bewijs is dat liet zien dat het echt een evenement is wat de saamhorigheid in de gemeenschap verbeterd.
Alle (strand)ballen omhoog houden
Typisch Helloprint, wij konden natuurlijk zo’n kans voor gezelligheid niet zomaar voorbij laten gaan. De parade zou inmiddels precies langs ons hoofdkantoor in Rotterdam gaan. Wij staken de koppen bij elkaar en begonnen met het bedenken van onze guerilla marketing plan.
Aan het begin zei iemand “Wat is er meer zomers dan strandballen?” en zo werd ons idee geboren. Ons plan was om 300 strandballen op te blazen en ze aan iedereen te geven. We hadden veel plezier in het praten met mensen die aan de parade meededen en die naar de parade aan het kijken waren. Maar, nog belangrijker, een aantal kinderen en volwassenen hadden veel plezier in het proberen te vangen van alle ballen uit onze ramen. Dat laat zien dat kleine moeites mensen kunnen laten lachen.
Wij waren erin geslaagd om iedereen op straat een beetje te laten lachen en de Helloprint strandballen kwamen tevoorschijn in verschillende delen van Rotterdam, missie geslaagd! Het laat echt zien dat je met een klein budget een leuke guerilla marketing project kan uitvoeren, met alleen een grappig geprint product en wat positieve energie.
Wij hopen dat ons project jou heeft laten lachen en geïnspireerd heeft om jouw eigen guerilla marketing idee te bedenken. Welke creatieve guerilla marketing strategiën heb jij gebruikt deze zomer? Laat het ons weten in de comments!