HelloExperts – Ontmoet Dragan, Product Owner bij Helloprint

HelloExperts – Ontmoet Dragan, Product Owner bij Helloprint

Dragan is 32 jaar oud en een van de twee Product Owners bij Helloprint! Ongeveer 10 jaar geleden gestart in IT heeft hij zich door de jaren heen ontwikkeld van Ontwikkelaar tot Project Manager tot Product Owner. Deze dagen vind je hem voornamelijk rennend tussen meetings met ongeveer dezelfde snelheid als een kogel die net gevuurd is.

Binnen Helloprint is het Dragan’s verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat alle Helloprint technologieën, die gebruikt worden door de marketing teams, op hun best werken en de teams nieuwe middelen, functies en mogelijkheden kunnen gebruiken om groei te bevorderen.

Met dat doel heeft hij veel tijd besteed bij Helloprint en daar voor ook bij andere bedrijven om uit te vogelen hoe het maximale uit elk project gehaald kan worden, hoe wij nieuwe markten binnenkomen en hoe we een sterke aanwezigheid in bestaande markten houden.

Wat houdt een rol als Product Owner in bij Helloprint?

Ik noem het “de wensen emmer”! Het is een rol dat een mix van Business Kennis en IT capaciteiten combineerd, waar veel delen van het bedrijf altijd nieuwe functies, opties en middelen willen om voorop te lopen op de competitie.

Als Product Owner is het mijn taak om al die verschillende behoeftes te balanceren en prioriteit te stellen op degenen die het meeste waarde zullen hebben. Maar ook om ervoor te zorgen dat wat we leveren bij ons strategisch doel past als een organisatie, en natuurlijk ook dat wat we opbouwen te onderhouden valt, snel te gebruiken, en zo secuur mogelijk is.

Dat betekent dat we soms aan moeten geven dat een verzoek niet meteen uitgevoerd kan worden, en dat we eerst focussen op het verbeteren van de onderliggende technologie, zodat we in de toekomst sneller kunnen gaan.

Aan het eind van de dag is het veel plannen en overleggen met verschillende delen van de organisatie, om de best mogelijke functies te bouwen en leveren naar onze teams, terwijl we onze doelen op lange termijn ook onderhouden.

Met zoveel verzoeken, hoe stel je prioriteiten en bepaal je waar eerst aan gewerkt gaat worden?

Ik denk dat dit het lastigste deel is van het plannen voor elke organisatie. Wat gaan we nou echt bouwen en hoe weten we wat waarde gaat hebben? Ik weet zeker dat andere organisaties dingen op hun eigen manier doen, maar wij focussen op deze drie grote metingen.

Hoeveel impact gaat het hebben? Hoe zeker zijn we dat het impact gaat hebben? Hoeveel moeite is er nodig om het te bouwen?

Deze 3 duidelijke vragen worden beantwoord op basis van de beste data dat we van ons geweldige BI Team & DataWarehouse krijgen.

Dat zijn de voornaamste verzoeken die naar mij toe komen, maar soms moet er iets met spoed gedaan worden of is er een onverwachtse ontwikkeling dat we niet aan hadden zien aankomen.

Daarom gebruiken we SCRUM, een Agile methode dat ons de ruimte geeft in het flexibel zijn bij het aanpassen aan veranderingen en het leveren van de dingen dat ons de meeste waarde geeft en de mogelijkheid om ons aan te kunnen passen aan veranderingen in ons snel bewegende organisatie. Op deze manier worden grotere projecten goed gepland en laten deze ruimte over voor flexibiliteit voor die onverwachte dingen die last-minute tevoorschijn komen.

Mis je je handen vuil maken aan het ontwikkelen?

Soms, als het team plannen overlegd die erg de diepte in gaan of als ik zondag op de bank de nieuwste technologische ontwikkelingen die dicht bij mijn hart staan aan het bij-lezen ben dan jeuken mijn vingers wel om het uit te proberen. Ik mis het werken aan kleine delen technologie voor weken achter elkaar totaal niet, maar het rondspelen met de laatste speeltjes en functies mis ik wel.

Het is altijd lastig om dingen los te laten uit je comfort zone, en voor mij is dat niet anders. Ik val nog steeds makkelijk in de discussie met mijn team als het gaat om technische details, en ik moet dat proberen te vermijden. Maar ik heb genoeg aan mijn hoofd met verschillende bedrijfs behoeftes, dat ik meestal niet eens de tijd heb om terug te blikken op het verleden, ik focus meer op de toekomst.

En dat is op zijn eigen manier erg belonend.

Wat is onze grootste uitdaging bij Helloprint?

Ik trek natuurlijk meer naar onze technologie toe, maar in een snel groeiende, snel bewegende organisatie is het een uitdaging om te blijven innoveren terwijl we ook op een hoge snelheid blijven groeien. Het is een slachtoffer zijn van je eigen succes, en nog belangrijker, hoe je dat vermijdt.

Afgelopen jaar heeft het team erg hard gewerkt om het mogelijk te maken ons nog beter aan te passen in deze snel-bewegende markt en bedrijf met onze technologie, en om te voorkomen dat we overspoeld worden door het oplossen van kleine problemen, en dat we daardoor ingehaald worden door onze competitie.

Het laatste wat je wilt is dat je een geweldig idee hebt, maar dat je te laat bent om het in de markt te implementeren omdat je je niet aan kan passen. Ik weet zeker dat mijn collega’s van andere delen van het bedrijf hun eigen ‘grootste’ uitdaging hebben, maar voor mij is de grootste uitdaging die we het laatste jaar hebben moeten overzien ervoor zorgen dat onze technologie binnen de hele organisatie klaar is om ons de groei te brengen waar iedereen hier voor aan het vechten is.

Welk advies zou je een start-up geven over waar ze moeten beginnen met het bouwen van hun online aanwezigheid?

Niet doen! Of tenminste – Niet in de druk industrie.

Oke, grapje – Ik denk dat het belangrijkste advies wat ik iemand kan geven is om gewoon te beginnen. Je hoeft geen miljoenen te investeren om een geweldige blog ( zoals deze! ) op te starten, net zo min een een uitgewerkt plan met elk detail voor de komende paar jaar.

Je moet je aanwezigheid opbouwen. Geen groot budget voor jouw e-commerce oplossing? Magento heeft wat je nodig hebt! Blog nodig? WordPress is nog steeds de leider. Wereldwijd verzenden? Er zijn genoeg handelspartners en opties om uit te kiezen.

“Heb de wilskracht om gewoon te beginnen. Wees streng in je visie, eigenzinnig in je uitvoering en absoluut daadkrachtig met jezelf in de markt plaatsen waar je doorheen probeert te breken.”

De lange-termijn duurzaamheid zal komen. Maar alleen wanneer je een vaste voet in de markt hebt. Dus om terug te komen op het onderwerp: Vind manieren om de waarde van je tijd te maximaliseren. Je kan lunch overslaan, maar een dag heeft nog steeds maar 24 uur voor jou om het meeste uit te halen.

Wat is iets wat je nooit moet doen in webontwikkeling?

Er is een bekende strip bij artiest xkcd.com, waar de karakters het over verschillende standaarden in de industrie hebben, ontzet dat er 14 competerende standaarden zijn en er vervolgens een creëeren dat ze allemaal verbindt. Na hard gewerkt te hebben, hebben ze een nieuwe standaard gecreëerd dat precies dat doet.

…Alleen om te eindigen met 15 competerende standaarden.

De les die ik altijd meenam uit die strip is ook het advies dat ik iedereen geef: Is er een standaard (of zelfs open source), goed onderbouwde oplossing die “goed genoeg” is – ga dan daar voor.

Schrijf niet iets nieuws, puur om het nieuw te schrijven, bedenk geen oplossing zoekend naar een probleem. Maak je geen zorgen over “geen controle” hebben over elke coderegel en elke tool in je toolbox. Omarm dat, ongeacht hoe goed je bent, een groep mensen die bij elkaar komt om een probleem op te lossen realistisch gezien altijd een betere oplossing klaar zal hebben.

“Het tweede advies is om nooit koffie naast je super dure laptop te drinken.”

Wat is je favoriete product dat je dagelijks gebruikt, en waarom is het een goed product?

Net zoals bij de meeste mensen komen mijn Smartphone, Laptop, Draadloze koptelefoon, en andere producten het eerst in me op. Maar als ik de werk benodigdheden achterwegen laat en dieper kijk is er een product dat ik sinds mijn jeugd dagelijks heb gebruikt.

Lego.

En ik maak niet eens een grap. Lego is geweldig, het is een simpele en stevige manier om alles te visualiseren. Tuurlijk kan je een huis, een auto, of zelfs de Eiffeltoren bouwen (of de Death Star als je van Star Wars houdt) maar zelfs voor andere delen in mijn dagelijks leven is Lego mijn go-to product.

Als ik helemaal in de complexe architectuur van een systeem duik, lijdt het labelen van lego blokjes met namen en het regelen en vastmaken van de blokjes om een proces of het traject van de klant vaak tot geweldige inzichten. En als we een specifiek stuk technologie uit vogelen zorgen lego blokjes voor de beste vergelijking. Je kan elke kleur of formaat voor een specifiek doel gebruiken waardoor zelfs de minst technische persoon ( ik! ) het kan blijven volgen, of zelfs bij kan dragen.

Natuurlijk als aan het eind van de dag dat goed gestructureerde en gelabelde systeem een huis met wielen wordt…. Dat betekent dan dat er gewoon een geweldig nieuw product aan komt. Of het is gewoon tijd om een Lego auto te bouwen.

Connect met Dragan op Linkedin