HelloExperts – Meet Sanne, Team Lead Digital Marketing @ Helloprint

HelloExperts – Meet Sanne, Team Lead Digital Marketing @ Helloprint

Sanne is 29, woont in Rotterdam en is verslaafd aan escape rooms en boeken lezen. Als ze niet door Azië aan het reizen is, ontdekt ze graag nieuwe plekjes in haar thuisstad. Sanne begon twee jaar geleden bij Helloprint als Team Lead PPC en leidt nu het Digital Marketing Team.

Online marketeers lijken erg van afkortingen te houden. Wat is SEA? En waar staat PPC voor?

Haha ja, we houden zeker van afkortingen! SEA staat voor Search Engine Advertising en is een van de belangrijkste kanalen binnen online marketing. Het is het adverteren in de resultaten van Google (of een andere zoekmachine) als iemand een relevante zoekopdracht uitvoert. We betalen voor dit soort advertenties per klik, daarom wordt het ook wel Pay-Per-Click adverteren of PPC genoemd.

Hoe profiteren we van SEA bij Helloprint?

Onze snelle groei is mede mogelijk gemaakt door SEA. Onze advertenties richten we op consumenten die actief op zoek zijn naar drukwerk en bijvoorbeeld googlen op “flyers drukken”. We gebruiken dit zoekgedrag ook om te bepalen welke nieuwe landen of producten we lanceren. Wordt er bijvoorbeeld ineens veel gezocht op “fidget spinner bedrukken” (zoals twee jaar geleden), dan voegen we dat product zo snel mogelijk toe assortiment.

Welke andere kanalen gebruiken we om klanten te werven?

Hoewel SEA een populair kanaal is om klanten te werven, kunnen de kosten hoog oplopen. Daarom investeren we ook in Search Engine Optimisation (SEO) en Content. Binnen het Digital Marketing Team hebben we een team dat video’s en blogartikelen (zoals deze!) produceert om onze klanten te helpen en te inspireren. Naast online marketing gebruiken we ook offline marketing om nieuwe klanten te werven, zoals het deelnemen aan beurzen en het sturen van direct mails.

Wat voor budget heb je nodig om impact te hebben op SEA?

Dat hangt sterk af van je branche en op welke zoekwoorden je wil adverteren. Voor Helloprint werkte ik in Telecom, waar je ongeveer €10 betaalt voor een klik op het zoekwoord “sim only”. Met 50.000 zoekopdrachten per maand heb je hele diepe zakken nodig om mee te kunnen doen. Als je je echter in een niche bevindt met weinig concurrentie, kun je al voor 100 euro per maand behoorlijk wat verkeer naar je website krijgen. Ben je benieuwd naar het zoekvolume en de concurrentie voor jouw product? Dan raad ik je aan om Ubersuggest eens te proberen.

Hoe denk je dat SEA de komende jaren zal evolueren?

Er zijn steeds meer dingen die we volledig kunnen automatiseren binnen SEA. Dit maakt niet alleen tijd vrij voor marketeers, maar machines gaan daarvoor vaak ook beter en sneller presteren. Het nieuwste binnen SEA automatisering is dat we onze tekst advertenties automatisch kunnen optimaliseren. We geven meerdere koppen en beschrijvingen door, waarna een algoritme deze combineert voor de optimale advertentie.

Allereerst is er steeds meer werk dat we binnen SEA kunnen automatiseren. Dit zorgt er niet alleen voor dat onze marketeers meer tijd overhouden, maar het levert vaak ook betere (en snellere) resultaten op. De meest recente ontwikkeling is dat we zelfs het schrijven van onze advertentieteksten automatiseren. We leveren meerdere tekstjes aan en een algoritme combineert deze tot de beste advertentie. 

De tweede grote trend in SEA is Voice Search. De verwachting is dat tegen 2020, zo’n 50% van alle online zoekopdrachten met behulp van Voice Search wordt gedaan. Hoe zien advertenties eruit op een personal assistant zoals de Google Home? En hoe kunnen we drukwerk verkopen via Voice Search? Allemaal vragen die we moeten beantwoorden.

Waar ben je het meest trots op? 

Ik ben het meest trots op de erkenning die we de afgelopen twee jaar kregen voor ons werk. Zo sprak ik samen met een collega op twee internationale online marketing conferenties en publiceerde Google een artikel over ons.

Wat zou je beste tip zijn voor iemand die wil starten in online marketing?

Een opleiding afmaken is belangrijk, maar bereidt je vaak niet goed voor op een carrière in de echte wereld. Er staan veel gratis cursussen online waarmee je jezelf (en je CV) kunt ontwikkelen. Niet alleen cursussen over Google of Facebook Ads, maar ook over bijvoorbeeld coderen en machine learning. Je hoeft geen expert te zijn in alles, maar het helpt je zeker om de basis te begrijpen.