De verhalen achter achter de beroemdste reclameborden ter wereld

De verhalen achter achter de beroemdste reclameborden ter wereld

Wil je memorabele borden maken voor jouw bedrijf, dan kun je een voorbeeld nemen aan deze wereldberoemde borden. Je zult versteld staan dat wat het bord ook betekent, het zomaar eens een belangrijke plek kan in innemen in de popcultuur.

Bekijk naar de weg naar faam van deze populaire borden:

De Metro van Londen

De Metro van Londen | De verhalen achter achter de beroemdste reclameborden ter wereld
Bron: https://unsplash.com/photos/hYgh1C7Y8Iw

We weten zeker dat je deze kent. Het iconische London Transport teken is één van de oudste logo’s. Hoewel we niet zeker hoe het tot stand is gekomen, kunnen we je wel vertalen hoe het zich heeft ontwikkeld. Het eerste ontwerp dat we hebben kunnen vinden is gemaakt door Frank Pick, de toenmalige PR manager van de London Underground Group of Companies. Hij maakte eerst een ontwerp van een rode cirkel met daarin een donkerblauwe lijn, waarop met witte verf de stopnamen werden geverfd. Het was geen al te best ontwerp, omdat hij geen designer was en zeker geen typograaf.

Pas toen Edward Johnston zich ermee ging bemoeien, werden de sans-serif letters ontwikkeld. Rond 1936 veranderde Schlegar weer iets aan het logo, door de lijnen rondom de rode cirkel te vereenvoudigen. In de jaren ’70 werd hij weer iets aangepast en kreeg hij de naam ’roundel’. De laatste echt grote verandering werd gedaan door Henrion, Ludlow en Schmidt. Zij gaven het logo een modernere uitstraling door het lettertype te veranderen.

Hollywood

Hollywood | De verhalen achter achter de beroemdste reclameborden ter wereld

Grappig genoeg is hét uithangbord voor de entertainmentindustrie eigenlijk bedoeld als reclame voor nieuw gebouwde huizen in een buitenwijk. Toen het in 1923  voor het eerst werd geplaatst, was de tekst eerst “Hollywoodland”, aangezien dit de naam was van het gebied waar de huizen werden gebouwd. In de jaren ’60 werd het bord slachtoffer van veel kattenkwaad, incidenten en vandalisme. Het kreeg in 1973 een beschermde status.

Moulin Rouge

Moulin rouge  | De verhalen achter achter de beroemdste reclameborden ter wereld

Felle, grote en schijnende letters. Moulin Rouge is iconisch. Het werd gebouwd gedurende de “Belle Époque” periode, en was daarmee een goede afspiegeling van die tijd. Het was een periode die in het teken stond van industriële vooruitgang en Moulin Rouge mengde zich daar perfect. Het was een auditorium waar originele dansen werden gechoreografeerd. Al dit spektakel had een passend uithangbord. Moulin Rouge heeft een speciale en verleidende rode kleur die eruit springt. Het extravagante font haalt zijn inspiratie uit het circus.

Penny lane

Penny lane | De verhalen achter achter de beroemdste reclameborden ter wereld
Bron: https://pixabay.com/photos/beatles-penny-lane-liverpool-1827323/

Je hebt de juiste mensen nodig om de normaalste objecten beroemd te maken. Een paar van die mensen die dat kunnen zijn The Beatles. Penny Lane was een rock & roll straat de dag nadat een liedje met dezelfde naam uitkwam. Het was een plek waar Paul McCartney en John Lennon samen op de bus wachtten. Jaren later maakten ze het liedje als eerbetoon aan hun stad Liverpool. ‘Penny Lane’ is een nostalgisch liedje, dat een beeld schetst van de stad en haar inwoners. Het was zon hit dat fans van de band tot de dag van vandaag op de foto gaan met het bord. Het bord is inmiddels ook getekend door Paul McCartney. Wie had gedacht dat een bordje met een straatnaam erop zo populair zou kunnen worden?

Welcome to Fabulous Las Vegas

Welcome to Fabulous Las Vegas  | De verhalen achter achter de beroemdste reclameborden ter wereld
Bron: https://unsplash.com/photos/T6W6ZgfcPy8

Googie style! Nee, dat is geen typfout. De Googie architectuur stijl werd in jaren ’50 en ’60 ontwikkeld in Californië. Het was bedoeld als een eerbetoon aan de technologische ontwikkelingen in die tijd. Vandaar dus ook de futuristische stijl. Het gaat allemaal om gedurfde, flitsende en grote elementen. Hoe meer, hoe beter. Betty Willis, de maker van het Las Vegas bord, werd door de stijl geïnspireerd. De hotels in Las Vegas hadden al verlichte borden, en het bord van de stad moest dezelfde stijl gaan vertegenwoordigen. De staat Nevada heeft de bijnaam ‘Silver State’ gekregen doordat de letters uit zilveren munten waren gemaakt. Er rust overigens geen copyright op dit bord, waardoor het nog steeds door heel Las Vegas te zien is.

Wat zijn een aantal interessante borden waar jij van hebt gehoord? Wat zijn de verhalen erachter? Laat het ons vooral weten in een reactie!