Marketing
De Ontwikkeling van Drie Beroemde Logo’s
Zelfs het beste ontwerp heeft wel eens een update nodig om relevant te blijven. Zeker een bedrijf dat al lang bestaat kan wel eens nodig toe zijn aan een opfrisbeurt. We nemen je mee langs de ontwikkeling van logo rebrandings van bekende merken. Wie weet vindt je hier wel de inspiratie om je eigen logo op te frissen!
Shell
Shell is een bedrijf met een lange historie van meer dan honderd jaar. Het woord ‘Shell’ als een bedrijfsnaam gaat zelfs verder terug tot 1891, toen ze een bedrijf waren voor antiek. Het eerste logo werd gemaakt in 1901 en was een mossel in zwart-wit kleuren.
In 1904 veranderde Marcus Samuel, de oprichter van het bedrijf, de mossel vorm in een kammossel vorm. Het idee om de branding van Shell om een schelp te laten draaien komt doordat de tankers, die kerosine transporteerden, de namen hadden van verschillende soort zeeschelpen.
De schelp is centraal blijven staan, maar er zijn de afgelopen honderd jaren toch flinke veranderingen doorgevoerd. Het gaat hierbij vooral om de kleuren. Rond 1915 had Shell plannen om Californië te veroveren en kwam daar de nodige problemen tegen.
Shell zorgen ervoor dat hun tankstations opvallen door frisse en felle kleuren te gebruiken. In Californië bleken mensen echter niet zo gediend van te gedurfde kleurcombinaties. Daardoor koos Shell voor rood en geel, als een knipoog naar de sterke banden van Californië met Spanje.
I’m Loving It
Dit logo is ondertussen al meer dan vijftig jaar oud. Het heeft veel invloed gehad op de populaire cultuur. McDonald’s is een merk dat echt zijn stempel heeft gedrukt op de tijd waarin we leven. Het vorige logo bevatte een klein figuur dat een bord vast had met de tekst “I’m Speedy”. Dit ontwerp was bedoeld om reclame te maken voor het belangrijkste unique selling point, namelijk dat McDonald’s een fastfood restaurant is.
In 1961 bedacht een van de McDonald broers het gouden logo. Maar voordat hij dat deed, kocht Ray Kroc het bedrijf en maakte daarvoor een logo dat paste bij het ontwerp van het restaurant.
Toen het bedrijf maar bleef groeien, besloot Ray Kroc dat het tijd was om het logo aan te passen. In 1968 werd het nieuwe logo met de grote gouden ‘M’ geïntroduceerd. Sindsdien zijn er slechts kleine veranderingen aan het logo doorgevoerd. Dit gebeurde bijvoorbeeld in 2003, toen McDonald’s de beroemde ‘I’m Lovin’ It’ campagne in gang zette.
Rood, blauw en wit
In 1898 maakte Caleb Bradham een drankje genaamd Brad’s Drink, wat later werd veranderd in Pepsi-Cola. Het drankje heeft de naam te danken aan de belangrijkste ingrediënten, namelijk pepsi en kola noten. Toen het drankje wat bekender werd, besloot Bradham een logo te ontwerpen. Het originele ontwerp dateert terug tot 1898 en onderging kleine veranderingen in 1905 en 1906. Het was een simpel rood en wit logo.
Pas in de jaren vijftig werd de iconische kleur blauw toegevoegd aan het Pepsi logo. Ze veranderden daarbij ook de font van het logo en veranderde ook daarvan de kleur naar blauw.
Meer recentelijk, in 2011 om precies te zijn, presenteerde Pepsi een nieuwe en meer minimalistische versie van haar logo. Hierbij veranderde het font, maar bleven de klassieke kleuren gewoon hetzelfde.
Er zit een verhaal achter elk beroemde logo. Een logo voor een merk maken is altijd een zoektocht, omdat merken te allen tijde bij de hedendaagse trends willen passen. Wat is jouw verhaal?