De Informatie Die op Elk Visitekaartje Moet Staan

Maak jouw merk merk memorabel met visitekaartjes. Wanneer je aan het netwerken bent bij een conferentie, heb je visitekaartjes nodig zodat potentiële partners of klanten iets hebben om jou te kunnen herinneren.

Visitekaartjes zijn een eenvoudig met effectief marketingmiddel dat de aandacht pakt, jouw merk introduceert en een indruk achterlaat bij de ontvanger. Het geeft je klant de kans om later contact met je op te nemen.

De volgende punten horen allemaal op jouw visitekaartje te staan:

Logo en Slagzin

Logo en Slagzin | De Informatie Die op Elk Visitekaartje Moet Staan

Jouw visitekaartje is een onderdeel van jouw merk. Je moet het bedrijfslogo er altijd op zetten en, als je die hebt, ook de slagzin. Je kan het logo ook groot op de achterkant van het kaartje zetten.

Mensen zullen direct begrijpen wat jouw bedrijf doet. Het draagt ook bij aan de herkenbaarheid van je merk.

Naam

Naam | De Informatie Die op Elk Visitekaartje Moet Staan

Visitekaartjes zijn handige hulpmiddelen, die je kunnen helpen aan potentiële klanten. Het is belangrijk dat je naam daarom goed leesbaar op het kaartje staat.

Gebruik je echte naam of de naam die je gebruikt wanneer je werkt, bijvoorbeeld een artiestennaam. Je wilt de ontvanger duidelijk maken hoe ze je aan kunnen spreken. Zo voorkom je ongemakkelijke situaties.

Functie

Functie | De Informatie Die op Elk Visitekaartje Moet Staan

Benoem de functie die je bekleedt bij jouw bedrijf en zet dat direct onder je naam.

Freelancers, ondernemers en MKB-ers spelen vaak veel verschillende rollen binnen hun bedrijf. Kies in dat geval de titel die het meest allesomvattend is.

Op persoonlijke visitekaartjes hoef je natuurlijk niet per se een functietitel te vermelden. Hierop kun je ook iets anders zetten wat je de ontvangers wilt laten weten over jezelf.

Contactinformatie

Contactinformatie | De Informatie Die op Elk Visitekaartje Moet Staan

Jouw contactinformatie zijn het ruggengraat van jouw visitekaartje. Zonder deze informatie, is het slechts een stukje papier met jouw naam erop.

Zet jouw e-mail adressen en telefoonnummers die je vaak gebruikt voor zaken. Gebruik dus geen persoonlijke contactinformatie, voor zover dat mogelijk is. Je wilt dat jouw klanten je bereiken via de juiste kanalen waartoe alleen jij toegang hebt.

Website

Website | De Informatie Die op Elk Visitekaartje Moet Staan

Als jouw bedrijf al een mooie website heeft, is het natuurlijk goed deze er even op te zetten. Zorg dat de klant wel terecht komt op een site waar ze goed welkom worden geheten, waar ze meer over je kunnen leren. Gebruik URL’s die kort en daardoor makkelijk te typen zijn.

Freelancers die wellicht geen website hebben, kunnen ook een link naar hun portfolio op het kaartje zetten. Zo kunnen potentiële klanten tóch alvast wat van je werk zien.

Pro-tip: Sommige voorbeelden van goede visitekaartjes bevatten QR-codes die mensen kunnen scannen met hun telefoon. Deze code stuurt de ontvanger van het kaartje direct door naar jouw website of portfolio.

Sociale Media Profielen

Sociale Media Profielen | De Informatie Die op Elk Visitekaartje Moet Staan

Sociale media zijn essentieel voor elk bedrijf. Het is een goede manier om mensen kennis te laten maken met je bedrijf en op de hoogte blijven. Een groot voordeel is dat je via deze media direct contact kunt hebben met je klanten.

Gebruik alleen de belangrijke sociale media kanalen die je ook daadwerkelijk gebruikt. Zorg dat deze kanalen regelmatig worden bijgehouden met goede content. Het is dus niet nodig om je hele visitekaartje vol te proppen met alle sociale kanalen die je ooit hebt aangemaakt.

Hier zijn een aantal ontwerp tips voor visitekaartjes die je moet kennen:

  • Minder is meer. Je hebt een beperkte ruimte waar je mee kunt werken. Zet daarom alleen de échte fundamentele informatie op het kaartje.
  • Maak het leesbaar. Je wilt dat mensen contact op kunnen nemen en dat moet zo gemakkelijk mogelijk zijn. De informatie op je kaartje moeten daarom groot en duidelijk genoeg zijn.
  • Gebruik papier van hoge kwaliteit. De keuze voor papierdikte en afwerking zegt veel over jouw merk. Gebruik dik papier op professioneler over te komen.

De eerste stap in het maken van een visitekaartje is gemakkelijk, nu je weet wat je er allemaal op moet zetten. Ontwerp vandaag nog jouw eigen visitekaartjes!