‘Knoop je jas dicht, doe een das om, was eerst je handen...’ Doe Maar schreef in 1983 al een lied over de beste indruk maken. Iedere dag doen we ons best om goed over te komen en, ondanks dat we er niet bij stil staan, kan iedere ontmoeting er één zijn die je leven verandert. Je ontmoet je toekomstige baas of de partner van je dromen. Natuurlijk ontmoet je deze twee niet iedere dag. Maar je ontmoet wel iedere dag heel veel andere mensen, die net zo goed een indruk van je krijgen. Tips? Volgens professor Marcel Robles zijn een mix van soft-skills en hard-skills belangrijk, waarbij soft-skills focussen op het sociaal-emotioneel vlak. Maar niet iedereen zit te wachten op een praatje over het weer in de lift. Gelukkig is dat niet de enige manier om een goede indruk achter te laten!

Tenzij je Frank Abagnale bent (die zes jaar lang de beste banen ter wereld wist te krijgen zonder enige opleiding) zijn hard-skills vereist. Tijdens jouw sollicitatie is dat alleen niet het enige waar de mensen aan de andere kant van de tafel op letten. Een kandidaat zonder soft-skills valt door de mand. Wat zijn dan de skills waar je op kunt uitblinken? Tien stuks: eerlijkheid, communicatieve vaardigheid, beleefdheid, verantwoordelijkheid, sociale vaardigheid, positiviteit, professionaliteit, flexibiliteit, teamwork en werkethiek. Dat is veel om te onthouden, zeker bij een sollicitatie waar je ook al zo veel mogelijk over het bedrijf wilt onthouden. Daarom pikken we er drie uit: beleefdheid, eerlijkheid en communicatieve vaardigheid. Jack of all trades, master of three!

Beleefdheid

Netjes handen schudden en elkaar in de ogen kijken, dat kennen we wel. Nog een teken van beleefdheid is dat je onthoudt wat je collega’s je vertellen. Uit ‘interesse’ vragen wat ze komend weekend doen is één, maar maandag vragen naar hoe het was getuigd echt van beleefdheid. En dat gaat niet alleen om de plannen voor het weekend. Onthoud wat klanten of leveranciers je verteld hebben en luister naar wat ze echt zeggen. Zo vervul je een stuk meer van hun wensen!

Hoe je zoiets makkelijk doet in de praktijk? Neem een agenda mee! Het helpt je met je timemanagement, doet je professioneel over komen en geeft je ruimte om wat aantekeningen te maken. Uiteraard, als je voor echte aantekeningen gaat, is een schrijfblok een stuk gemakkelijker om alles bij elkaar te houden. Kun je bovendien een stuk meer in kwijt en je logo staat overal bovenaan. Laat je klanten weer aan jou denken!

Wil je ervoor zorgen dat ze je daarna niet vergeten? Dan is een visitekaartje je beste vriend. Niet zo een die iedereen heeft, maar eentje die opvalt. Ken je onze tips al? Je vindt ze hier! Er is geen enkele reden om geen visitekaartje bij je op zak te hebben, omdat je ze gemakkelijk bestelt en de volgende dag al in huis kunt hebben. Eerlijk oversteken is wel zo beleefd als je visitekaartjes uitwisselt!

Eerlijkheid

Je bent niet altijd 100% geschikt om iets te doen. En dat geeft niet, want we zijn nooit te oud om te leren. Eerlijkheid duurt het langst en dat geldt ook als je een goede indruk wilt maken. Kun je een klus niet aannemen omdat je niet genoeg van het onderwerp begrijpt of heb je op een baan gesolliciteerd die eigenlijk te diep ingaat op een onderwerp dat je maar ‘redelijk’ beheerst? Dan is eerlijkheid nog steeds je beste vriend. De punten die je mist op het gebied van skills, verdien je terug op eerlijkheid.

Als je kunt laten zien dat je jezelf niet onterecht profileert als ‘de ideale kandidaat’ krijgt men vertrouwen in je – ook als dit betekent dat je toegeeft dat je niet 100% in het profiel past. Kunnen wij je daarbij helpen? Niet met ons drukwerk. Maar onthoud: hard-skills kun je vaak niet in een week ontwikkelen, maar voor eerlijkheid hoef je alleen niet te liegen!

Hoe je dat aanpakt? Geef toe dat je iets niet kunt maar laat zien dat je wilt leren. We hebben apen gebarentaal geleerd en honden opgeleid tot geleidehonden; met de juiste uitleg en training kan je alles leren. Maak een lijstje van de dingen die je wilt leren of ontwikkelen en houd je hieraan, dan heb je binnen de kortste keren de hard-skills om de opdracht aan te kunnen. Dat is pas een goede indruk!

Communicatieve vaardigheid

Als je verbaal sterk bent, kun je een heleboel goede indrukken achter elkaar maken. Niet alleen bij de eerste ontmoeting, maar ook binnen het teamwork – nog zo’n soft-skill! Zonder communicatie loopt een heleboel verkeerd in een organisatie, dus wil je dat hier geen fouten over ontstaan.

Hoe je dit vertaalt naar een goede indruk achterlaten? Gebruik bijvoorbeeld de L.S.D-methode: luisteren, samenvatten, doorvragen. Luister naar wat je opdrachtgever, klant, baas of collega, vertaal dat naar je eigen woorden en als alles klopt, vraag dan door naar wat je nog niet begrijpt.

Communicatie stopt niet bij luisteren, samenvatten en doorvragen. Je wilt vastleggen wat je hebt besproken. Maak een centrale hub in jouw kantoor waar alle belangrijke afspraken op komen, zoals bijvoorbeeld een whiteboard met jouw logo! Heb je veel afspraken? Dan hang je er drie naast elkaar: hoge prioriteit, kleine opdrachten voor tussendoor en long-term projecten waaraan gewerkt moet worden. Netjes geordend, zodat miscommunicatie onmogelijk is. En of je dan een goede indruk maakt – op het hele bedrijf en iedereen die binnenloopt!

Robles, Marcel M. "Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace." Business Communication Quarterly 75, no. 4 (2012): 453-465.