Een beursstand inrichten: maak het leuk – ook voor jezelf!

Iedereen kent de voordelen van beurzen; nieuwe netwerken, nieuwe leads en bekendheid. Het is geen verrassing dat zowel bedrijven uit het bedrijfsleven als kleine bedrijven de beurzen in hun agenda plaatsen; het is een kans om je reputatie een boost te geven!

Maar wacht even, hoe overtuig je de aanwezige personen op de beurs? Veel mensen kijken op hun gemak rond terwijl ze op hun gemak over het gangpad lopen. Dat is niet de ideale plek om diensten te bespreken, en als je heel direct op iemand afstapt, is de kans groter dat je dat persoon afschrikt dan dat dit persoon een nieuwe lead zal worden. Wat je misschien niet realiseert, je beursstand is het begin om het succes van evenementen te kunnen realiseren. Dus … wat je moet doen, is de meest spectaculaire en bijzondere show ooit maken!

Inspiratieloos? Hier zijn vier tips om ervoor te zorgen dat het volgende evenement de verwachtingen overtreft!

Zichtbare unieke kenmerken.

Beurzen zijn verre van een rondleiding door een museum, dus je stand moet opvallen. Econoom Marius Manic legt uit dat “de meeste mensen 80% onthouden van wat ze zien en slechts 20% van wat ze lezen”; dit betekent dat de manier om de winstgevendheid van de stand te maximaliseren, is door zijn visuele aantrekkingskracht te vergroten.

Onderzoeken laten zien dat het publiek reageert op beeldtaal, komische illustraties of video als het gaat om beurzen. Het algemene advies is dat het helpt de productvoordelen te benadrukken en de kopie kort en duidelijk te houden, omdat je geen groot venster hebt om kleine aandachtsspanne vast te leggen. Daarom is het een goed idee om je unieke verkoopargumenten op de voorgrond te plaatsen om iemands blik te vangen, in plaats van te praten over het beschrijven van functies en functies die passen bij de instelling.

Gebruik een thema om ze te laten dromen en zorg ervoor dat je mensen kunt stoppen!

Naast de basisbenodigdheden zoals rollerbanners, pop-up displays, strandvlaggen en borden die nodig zijn voor een tentoonstelling, is het kiezen van een thema een goede inspiratiebron en iets dat bezoekers ook zien. Het kan van alles zijn, van een comfortabele lounge voor de gasten om te ontspannen (hieronder afgebeeld op de twitterpagina van Moose Media Management), of ingericht in de stijl van een populair televisieprogramma of film. Gebruik bijvoorbeeld stoelen in de ouderwetse regisseursstijl. Zorg er in ieder geval voor dat de producten makkelijk te transporteren zijn en een bepaalde boodschap benadrukken, die jouw bedrijf wilt uitstralen!

Aandacht voor detail en decoratieve keuzes moeten een belangrijk punt in de voorbereiding zijn. Dit kan in jouw voordeel werken, omdat zij de expertise in jouw vakgebied en toewijding tonen om het evenement op te fleuren. Gigantische rekwisieten met betrekking tot uw service zijn bijvoorbeeld altijd een aantrekkelijke manier om de aandacht van de gasten te trekken. Beter nog, mensen stoppen uit nieuwsgierigheid en nemen foto’s. Het helpt ook als je gekleed bent in iets unieks, of het nu gaat om kostuums voor klederdracht of opvallende gedrukte t-shirts voor alle reclamemedewerkers. Het klinkt misschien stom in het begin, maar tussen een groot aantal beursterreinen die kiezen voor veilige opties en zakelijke kleding, kunnen de juiste kledingkeuzes ervoor zorgen dat jouw bedrijf wel opvalt. Tenslotte waarderen klanten bedrijven waarvan zij vinden dat ze benaderbaar zijn. Door dit vast te stellen, zullen ze meer bereid zijn te luisteren naar de kwaliteit van zorg, advies en voordelen van de diensten die je aanbiedt. Als jouw stand er strak en goed geregeld uit ziet, garandeert de eerste indruk zeker een duim omhoog, een glimlach en een kans om een potentiële lead binnen te halen.

Een ‘weggeef-traditie’, moet beginnen met competitie!

Bijna iedereen kan gratis producten waarderen en doen het vrijwel altijd goed op beurzen en evenementen. Veel bedrijven begrijpen het nut van branding-giveaway-materiaal om anderen te laten nadenken over jouw merk. Toch genereren ze niet altijd het rendement dat je zou willen. De juiste soort gratis geschenken zijn praktisch voor jouw doelgroep (koffie, pennen, USB-sticks of zelfs WiFi tijdens het evenement). Het belangrijkste doel is om terugkerende leads en nuttige feedback te ontvangen. Om dit aan te moedigen, in plaats van gewoon cadeaus weg te geven, koppel je het aan een spel of een kleine competitie die potentiële klanten helpt te betrekken bij jouw bedrijf, product of service. Op deze manier zul je meer vertrouwd raken met voorbijgangers dan wanneer je gewoon een brochure en gratis goodie uitdeelt. Houd in gedachten dat je een band moet creëren om mensen te motiveren om te onthouden en terug te keren naar je diensten. Dit kan bijvoorbeeld bingo zijn, een draai aan het wiel of een foto op de stand plaatsen; gewoon iets om een passieve ervaring in een actieve ervaring te veranderen. Dat verhoogt de winstgevendheid van de expositie, omdat freebies zoals power banks moeten worden verdiend en ruimte voor betrokkenheid creëren.

Het vinden van het juiste personeel betekent dat je op de goede weg bent!

Het is duidelijk dat een stand niet vanzelf zal werken, maar moet worden ondersteund door zelfverzekerde collega’s die beleefd zijn, benaderbaar zijn en geloven in de service die ze promoten. Omdat je je hele bedrijf niet kunt nemen (nou ja, dat zou misschien wel moeten kunnen, maar dat zouden we niet adviseren), het kiezen van het juiste personeel is heel belangrijk. Gepassioneerde ambassadeurs zullen echt de moeite nemen om de stand te beheren en mensen aan te moedigen een productief gesprek te beginnen.

Om af te ronden, het is duidelijk dat het creëren van een stand die goede resultaten zal opleveren, enige tijd zal duren als het gaat om voorbereiden en uitvoeren. Maar, dit is het allemaal waard. Dat gezegd hebbende, is het logisch om van tevoren handelsbeurzen te bezoeken om ervoor te zorgen dat jouw inspanningen niet misplaatst zijn. Het zou immers vervelend zijn om te investeren in een geweldige displaystand, alleen om te ontdekken dat de gasten niet eens de juiste doelgroep zijn.

Bronnen: Manic, Marius. “Marketing engagement through visual content.” Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Economic Sciences. Series V 8, no. 2 (2015): 89