Tips voor de administratie

Tips voor de administratie

Tachtig procent van de zelfstandig ondernemers heeft een hekel aan de administratie. Logisch dat het af en toe een zooitje wordt dus! Herken je de volgende punten?


  1. Facturen te laat betaalt
  2. Moeite heeft met inkomende- en uitgaande post
  3. Taken dubbel of inefficiënt uitvoert
  4. Vergeet om facturen te sturen
  5. Een overvolle mailbox heeft
  6. Documenten niet terug kunt vinden

Los je dit niet snel op? Dan kost het je tijd en geld. Geld dat de meeste zelfstandig ondernemers nodig hebben om een buffer op te bouwen.

Kortom, je bent niet de enige die een chaotische administratie heeft. Helemaal niet zelfs. Een goede efficiënte persoonlijke administratie geeft rust in je hoofd. Je weet precies hoeveel je hebt en wat je uit kunt geven. Je kunt met een gerust hart een dag leuke dingen gaan doen als je weet dat het financieel gezien wel goed zit. In het vervolg houd je met plezier je geldzaken op orde, nou ja plezier….

Maar wat gaat daar aan vooraf:

Wanneer je ergens geen zin in hebt en het laat liggen, wordt het alleen maar lastiger er aan te beginnen. Dat geld zeker voor het ordenen van de financiën. Een efficiënte manier om je financiën bij te houden, bestaat niet alleen op papier.

Het grote voordeel hiervan is dat het weinig plek inneemt en je toch meteen een goed overzicht hebt. Vooral rekeningen die digitaal binnen komen, kun je makkelijk op de computer bewaren. De rest is zonder problemen in te scannen. Gooi papieren die echt niet meer van belang zijn meteen weg. Zo voorkom je dat de map teveel papierwerk gaat bevatten dat niet meer relevant is.

Sla je documenten per jaar op en bewaar tenminste de laatste 5 jaar in huis. Dat is immers tijdspanne waarover de belastingdienst je om documentatie kan vragen.

Als je de financiën gaat ordenen, is het belangrijk dat je kiest voor één systeem. En dat je je daar vervolgens natuurlijk ook aan houdt.

Zorg er altijd voor dat je weet waar dingen blijven. Laat dus geen stapeltjes met ongeopende post op verschillende plaatsen in je huis liggen. Verwerk alles meteen of leg het op één vaste plek. Zo houd je ten alle tijden het overzicht. Kies een dag per week of per maand uit waarop je altijd je administratie bijhoudt. Houd jezelf hieraan.

Het bijhouden van de administratie is misschien iets wat je vooral van bedrijven verwacht. Maar ook voor een normaal huishouden is het verstandig om de financiën in de gaten te houden. Want ook bij jou komt er geld binnen en geef je het weer uit. Zonder een duidelijke structuur raak je snel het overzicht kwijt. Je kunt er zelfs door in de problemen raken. Door een duidelijk systeem in je financiën weet je meteen hoe je ervoor staat.