3 Tips voor het Openen van je Eigen Horecabedrijf

Heb je al zin om je nieuwe horecazaak te openen? Dat moet ook! Het kan een erg goed gevoel geven om de blije gezichten van klanten te zien wanneer ze een fijne tijd in jouw restaurant of hotel hebben gehad.

Een horecazaak beginnen kan flink pittig zijn. Neem daarom de tijd om je goed voor te bereiden voor je open gaat voor het grote publiek. Maak een goede planning om eventuele chaos te voorkomen. Hier zijn drie belangrijke tips voor het opzetten van jouw eigen restaurant of hotel.

1. Begin bij de Fundering

1. Begin bij de Fundering

Eerst moet je ervoor zorgen dat er een goede fundering ligt van jouw bedrijf. Hierbij moet je denken aan een bedrijfsplan, vergunningen, een locatie en branding. Je kunt zonder deze vier aspecten namelijk geen hotel of restaurant runnen.

Solide Bedrijfsplan

Een goed doordacht bedrijfsplan is een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een succesvol bedrijf. Het is bedoeld om operationele en financiële doelen duidelijk te maken. Het bevat uitgewerkte plannen, budgetten en kosten van een restaurant, hotel of ander type horecazaak.

Denk ook aan wat voor bedrijfsstructuur je wilt gebruiken. Zo kun je ervoor kiezen om je persoonlijke bezittingen van je bedrijf te scheiden en is heel belangrijk bij latere juridische processen en de belasting.

Vergeet niet een leuke naam te verzinnen voor je bedrijf. Je bedrijfsnaam is het eerste waar klanten mee in contact komen wanneer het om je merk gaat.

Kapitaal

Als je een bedrijf wilt opstarten, heb je meestal geld nodig om het te financieren. Het gebruiken van je eigen spaargeld is een riskante manier om dat te doen. Gelukkig zijn er andere manieren, zoals lenen bij de bank, crowdfunding, zoeken naar een investeerder of een onderhandse lening bij familie of vrienden.

Denk goed na over hoe je met je kapitaal wilt omgaan en wees hier vervolgens zorgvuldig in. Houd een balans bij en houd je winst in de gaten. Vergeet ook niet om een zakelijke bankrekening te starten.

De Juiste Vergunningen

Registreer je bedrijf en zorg dat je de juiste vergunningen hebt verkregen van de gemeente om je te zorgen dat je je bedrijf kunt gaan opstarten. Je dient uiteraard te zijn in geschreven bij de Kamer van Koophandel.

Strategische Locatie

De locatie van je horecazaak is echt essentieel voor het succes van je bedrijf. Het moet namelijk handig zijn voor je doelgroep. Hier een checklist waar je naar kunt kijken bij het kiezen van de juiste plek voor jouw restaurant of hotel:

  1. Een mooi gebouw
  2. Schoon
  3. Alle juridische documenten op de juiste volgorde
  4. Passend formaat
  5. Past bij het doel van jouw bedrijf
  6. De juiste sfeer voor jouw merk

Branding

Een merk kan jouw bedrijf onderscheiden van de concurrentie. Dit helpt ook bij het scheppen van een persoonlijke band tussen jou en de klant. Het vormt de basis van alle je marketingwerkzaamheden, maar benadrukt ook de belofte die je doet aan de klant wanneer ze je horecazaak binnenstappen.

Je merk hoort verschillende elementen te bevatten zoals een logo, kleuren, fonts en zelfs de zogenaamde tone of voice. Een van de makkelijkste manieren om een merk goed zichtbaar te maken is door print producten te gebruiken zoals bedrukte onderzetters, handdoeken of placemats. Deze producten verbeteren de klantervaring en zorgen ervoor dat jouw merk herkend wordt.

2. Klanten Aantrekken

2. Klanten Aantrekken

Zorg ervoor dat mensen van je bestaan afweten. Zeker nieuwe bedrijven moeten in het begin écht even aan de gemeenschap laten weten dat ze er zijn om de eerste klanten te trekken. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Als je een restaurant of hotel begint, is het belangrijk om eerst lokaal te adverteren. Zo houd je het budget allereerst binnen de perken, maar bouw je ook aan waardevolle lange termijn relaties op met potentiële trouwe klanten uit de buurt.

Er zijn genoeg manieren om wat aandacht te genereren voor je bedrijf. Hier zijn een aantal dingen die je kunt doen om je horecazaak effectief te promoten:

  • Gebruik buitenreclame. Lok mensen naar binnen met banners en reclameborden in het gebied. Als je een restaurant hebt, kun je stoepborden gebruiken om de daghap aan te prijzen bij voorbijgangers.
  • Deel flyers uit aan voorbijgangers. Flyers zijn geweldige middelen om een boodschap te verspreiden. Voeg een voucher met een kortingscode toe die kan worden gebruikt door klanten wanneer ze te gast zijn.
  • Creëer online aanwezigheid. Maak een website waar mensen meer informatie over je bedrijf kunnen inwinnen. Word lid van relevante social media zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube om aankondigingen te doen en de interactie met klanten op te zoeken.

3. Geweldige Klantenservice

3. Geweldige Klantenservice

Horecazaken moeten zorgen voor een top klantenservice door te voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de klanten. Zorg voor een geweldige ervaring en ze zullen vaker terugkomen én je aanraden bij hun familie en vrienden.

Neem de Juiste Mensen aan

De eerste stap is gezet als je het juiste personeel inhuurt. Train je staf en zorg dat ze over de juiste kwaliteiten en houding beschikken om met elke mogelijke situatie om te kunnen gaan. Maak een handleiding om een bepaalde standaard te hanteren, zelfs als er iemand voor het eerst komt werken

Tip: Kleed je team in bedrukte uniforms, met gepersonaliseerde shirts of schorten om de teamspirit en eenheid te vergroten.

Praat met je klanten

De beste manier om jouw bedrijf te personaliseren is door simpelweg met klanten te praten. Ga een keer in de zoveel tijd langs de tafels en bedank mensen voor het langskomen. De tijd die je daarvoor neemt zal absoluut op prijs worden gesteld.

Het beginnen van een restaurant of een ander soort horecazaak kan een flinke uitdaging zijn. We hopen dat deze drie tips je kunnen helpen bij het blij maken van je klanten!